SeederDeBoer en Hieroo: de weg naar B Corp certificering

SeederDeBoer en Hieroo hebben in mei 2024 het B Corp certificaat behaald. Dit certificaat laat zien dat een bedrijf zich inzet voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, onderwerpen die SeederDeBoer en Hieroo hoog in het vaandel hebben staan. In 2021 besloot de organisatie nog serieuzer aan de slag te gaan met duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen, en hierop een verdiepingsslag te maken. In dit artikel lees je waarom werd gekozen voor B Corp, welke stappen zijn gezet om deze certificering te behalen, welke maatregelen concreet zijn genomen en wat dit betekent voor de toekomst.  

Eerste stappen op weg naar B Corp

In september 2021 besloot de maatschap van SeederDeBoer het thema verduurzamen op te nemen in het strategisch plan. Er was van oudsher al veel aandacht voor het thema duurzaamheid en het jaar ervoor was er al een diversiteits- en inclusiewerkgroep opgestart.  

Opname in het strategisch plan leidde ertoe dat er een speciale regiegroep werd opgericht. Guido Kilsdonk, partner bij SeederDeBoer, nam het beheer van de portefeuille duurzaamheid op zich. Doel was verduurzamen over de hele organisatie heen.  

Om dit te bereiken werd de hele organisatie gevraagd mee te denken. Over waar de meeste kansen voor verduurzaming zitten en naar welke sustainable development goals (SDG) de meeste aandacht moest. Op basis hiervan zijn sessies georganiseerd en is er een actieplan gekomen. Hieruit ontstonden verschillende actiegroepen om de regiegroep te ondersteunen.

Meer een middel dan een doel

In de eerste periode werd nogmaals duidelijk dat duurzaamheid al was verweven in de kernwaarden van SeederDeBoer: ken jezelf, zorg voor de ander en voor een betere wereld. Nu was het tijd deze kernwaarden binnen de organisatie te structureren.  Het B Corp model hielp ons kritisch te kijken naar de organisatie en belangrijke verbeterstappen te formuleren. Op het gebied van onze eigen bedrijfsvoering en voetafdruk, maar ook richting onze medewerkers en opdrachtgevers.

In eerste instantie was de B Corp certificering te behalen niet het doel, maar wilden we het model gebruiken als hulpmiddel om inzichtelijk te krijgen op welke gebieden we konden verbeteren. Pas later in het proces besloten we om de documentatie aan te leveren om het B Corp certificaat aan te vragen. 

De impactbeoordeling van B Corp

B Corp is een vrij intensieve route, er moet veel documentatie worden aangeleverd. Het is een internationaal erkend certificeringsmodel en breed geaccepteerd in de markt. Toch zijn er nog maar weinig advieskantoren die met B Corp aan de slag zijn gegaan, hoewel er een duidelijke groei is te zien.  

De B ​​Corp-impactbeoordeling meet welke positieve impact het bedrijfsmodel en de activiteiten van een bedrijf heeft op vijf belangrijke gebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Voor elk impactgebied is een score is te behalen met een maximaal te behalen aantal punten van 200. Een score van minimaal 80 punten is nodig om de B Corp certificaat te kunnen behalen.  

  • Bestuur; Missie en betrokkenheid van een bedrijf rondom sociaal, milieu, ethiek en transparantie
  • Werknemers; Veiligheid, gezondheid en financiële zekerheid, welzijn, carrièreontwikkeling, betrokkenheid en tevredenheid van de werknemers. Gelijke kansen
  • Gemeenschap; Betrokkenheid van het bedrijf bij en de impact op de gemeenschappen waarin het actief is  
  • Milieu; Impact van het bedrijf op klimaat, water, lucht, land en biodiversiteit
  • Klanten; Kwaliteit van producten en diensten, ethische marketing, privacy van gegevens, beveiliging en feedbackmogelijkheden.  

De hele organisatie betrekken

Een organisatie die wij inspirerend vinden op het gebied van verduurzaming is Dopper. Daarom hebben wij hun uitgenodigd voor een inspiratiesessie. Impact Manager Chrissie van Heijningen nam ons mee in hun geleerde lessen.  We focusten ons eerst op wat wij binnen de organisatie konden verbeteren en welke SDG’s we wilden prioriteren. Daarna zijn we ons gaan richten op hoe we samen met onze opdrachtgevers aan duurzaamheid konden werken.  

Daadwerkelijk veranderen  

We starten met een assessment: Waar staan we nu en wat kunnen we doen. Daar kwamen de volgende thema’s uit:

  • Verankeren van duurzaamheid in de besluitvorming (governance) en beleid
  • HR-beleid en trainingen
  • Facilitair management (leveranciers management)
  • Inspiratiesessies
  • Duurzaamheidstraining
  • Energieverbruik
  • IT-audit
  • Impact rapportage
  • Kwaliteitsbeleid (via onze zogeheten ‘Kompasgroep’)

 

Zo zijn we gaan kijken naar ons HR-beleid: Hoe gaan we met onze eigen medewerkers om? We hebben onderzoek gedaan naar gelijke beloning en gekeken naar ons facilitair beleid op kantoor. We stelden vragen als: Wie zijn onze leveranciers? En committeren zij zich aan duurzaamheidsdoelen? Op basis daarvan hebben we een leveranciersgedragscode geschreven en een recyclebeleid opgezet. We maakten dashboards voor ons energie- en waterverbruik om goed te kunnen monitoren. Vervolgens zijn we gaan onderzoeken wat we op al deze onderdelen kunnen doen als het om duurzaamheid gaat.  

We hebben veel grote veranderingen doorgevoerd, maar we zien ook de waarde van kleine veranderingen. 

B Corp wordt gedragen door de hele organisatie

Al vóór we aan de slag gingen met B Corp certificering, werd duurzaamheid binnen SeederDeBoer breed gedragen. We hebben veel jonge medewerkers en we merken dat wij voor de nieuwe generatie een aantrekkelijke werkgever zijn. Jongere consultants zoeken heel gericht naar organisaties die willen bijdragen aan de maatschappij. Duurzaamheid is bij ons dan ook van binnenuit ontstaan. De inspiratiesessies die we in het kader van B Corp organiseerden waren ook heel populair, dat was heel goed te merken.  

Als het gaat om verandering, dan stuit je snel op weerstand, maar bij SeederDeBoer is dat vrijwel niet zo geweest. Misschien was er enige weerstand tegen kleine veranderingen. Dingen waar mensen erg aan gewend zijn en lastig vinden om los te laten. Een voorbeeld daarvan was afscheid nemen van frisdrank in blik. Ook het aanbieden van alleen vegetarische gerechten stuitte aanvankelijk op weerstand, maar slechts bij een enkeling. Gelukkig wennen mensen ook snel aan veranderingen en was er na een korte tijd geen weerstand meer, alleen nog enthousiasme.  

Je hebt niet overal invloed op

Waar SeederDeBoer minder invloed op had, was het energieverbruik. Gelukkig waren alle panden van SeederDeBoer én van Hieroo al voorzien van een energielabel A, afgezien van eentje die een label C had. In veel gevallen is de beheerder van zo’n pand een derde, waardoor je niet de volledige zeggenschap hebt over verduurzamen en energieleverancier. De beheerder van het hoofdkantoor in Amsterdam, waar SeederDeBoer en Hieroo gezamenlijk zijn gehuisvest, had al gekozen voor duurzame windenergie en groene energie en we hebben ook zonnepanelen. Veel was en is dus al goed. Daarnaast kunnen we nog kleine stapjes zetten door bijvoorbeeld goed te letten op het gebruik van lampen en de vloerverwarming. Die laatste kan je beter niet te laag zetten, hebben we inmiddels geleerd. Opwarmen van vloerverwarming kost meer energie dan de temperatuur gelijk houden.  

Inmiddels heeft SeederDeBoer ook een energieverbruiksdashboard, en houden we elke twee jaar een leveranciersenquête om te onderzoeken hoe zij bezig zijn met duurzaamheid. Dat doen we bij onze 25 grootste leveranciers.  

Kijken opdrachtgevers anders naar SeederDeBoer en Hieroo nu het B Corp certificaat er is?

Nu we uitgebreid naar binnen hebben gekeken en heel veel duurzaamheid in onze organisatie hebben gebracht, is het tijd om naar buiten te kijken.  

We hebben duurzaamheid verankerd in onze bedrijfsstrategie. Het is bij ons geen los thema, maar onderdeel van onze gehele strategie. We communiceren dit naar buiten, waardoor dit ook sneller wordt herkend bij onze opdrachtgevers.

We merken dat onze opdrachten met een duurzaamheidsfocus toenemen en SeederDeBoer is zelfs uitgeroepen tot top 10 meest duurzame adviesbureaus door MT/Sprout, een onderzoek dat verricht is door de Universiteit van Amsterdam. Daar zijn we trots op!

Zo zijn we bijvoorbeeld mede-initiatiefnemer en partner van de Jeroen Meijerink Award voor Groene Leiders. Een award die jaarlijks wordt uitgereikt aan inspirerende zorgbestuurders die helpen de duurzaamheidstransitie in de zorg te versnellen.  

Dit jaar, 2025, zijn we ook bezig met een Nijenrode ESG traject (Environmental, Social & Governance), waarbij we binnen de zorgsector onze eigen kennis en methodiek aan het verbreden zijn op inhoud. We doen mee aan dit onderzoekstraject om onze zorgpartners hierin beter te kunnen helpen. Het houdt in dat factoren als energieverbruik, klimaat, beschikbaarheid van grondstoffen, gezondheid, veiligheid en goed ondernemingsbestuur worden meegewogen bij de selectie en het beheer van deelnemingen in bedrijven.

De toekomst en B Corp

Een B Corp certificaat is drie jaar geldig, daarna is hercertificeren nodig. Het model bestaat inmiddels uit negen elementen. Daarnaast kan je je B Corp certificering alleen vasthouden als je continue verbetert. Er zit een houdbaarheidsdatum aan. Dat is goed, want met duurzaamheid moet je bezig blijven.  

Tips voor organisaties die het B Corp certificaat willen behalen:

  • Integreer duurzaamheid in de bedrijfsstrategie
  • Betrek de hele organisatie in je ambitie om te verduurzamen en daag medewerkers uit kritisch mee te denken
  • Organiseer een centrale regiegroep die over alle verschillende facetten van de organisatie heen kijkt
  • Verduurzamen is samenwerken. Verken kansen met stakeholders binnen de verschillende ecosystemen waarin je actief bent. 

 

Benieuwd naar de scores? 

Verder lezen

Pagina
Duurzaamheid & klimaat