Alumni verhalen

door

Ik had nooit verwacht dat ik bij een woningcorporatie zou werken

Een kick-start van je carrière bij een woningcorporatie

> |  29 maart 2022
Alumna Judith Stuij stroomde in 2020 uit als één van de eerste Jonge Consultants van Hieroo Amsterdam bij haar laatste opdrachtgever, de Alliantie. Momenteel vervult zij de functie van adviseur Strategie & Beleid bij de woningcorporatie. “Het viel mij eerst niet op dat vastgoed als een rode draad door mijn werkende leven liep’’. Judith refereert daarin naar haar eerdere werkzaamheden bij vastgoedbedrijf CBRE en afdeling Huisvesting bij zorginstelling Cordaan. ‘’Marie-Sophie, mijn toenmalige leidinggevende in Amsterdam, attendeerde mij hierop. Haar opmerking heeft mij zodanig aan het denken gezet dat ik binnenkort de opleiding Gebieds- en Vastgoedontwikkeling afrond.

Het interview met Judith is het tweede gesprek in een reeks van succesverhalen van Jonge Consultants in Amsterdam die zijn uitgestroomd bij een opdrachtgever. In het gesprek met Jacqueline Tan, manager ICT van de Alliantie, bespreken we samen hoe Judith de overgang van Hieroo naar haar huidige werkgever heeft ervaren.

Ik vind het leuk als iets niet in beton gegoten is.
Judith

“Je kwam als PMO’er binnen bij de Alliantie. Hoe was dat?” 
Judith: “De opdracht leek heel concreet: Project Management Ondersteuning (PMO). Maar als je deze functie opzoekt dan kom je veel verschillende betekenissen tegen, want er bestaat geen ‘one size fits all’ PMO. Aangezien PMO nieuw was voor de Alliantie kon ik mijn eigen invulling aan de functie geven. Ik vind het juist leuk als iets niet in beton gegoten is. In mijn ogen draagt PMO voor een belangrijk deel bij aan de verbinding tussen individuele projecten en programma´s binnen de Alliantie. Enerzijds zorgt dit voor afstemming in projectmatige zaken als planning, budget en rapportages, anderzijds draagt dit bij aan de samenwerking voor de ambities van de organisatie.’’

Jacqueline: “Judith anticipeert, kan goed de samenhang zien in het project en het overzicht bewaren. Ze kan mensen achter de broek aanzitten en behoudt de structuur – wat noodzakelijk is voor de PMO-rol. Ze is als mens fijn om mee samen te werken, proactief, vrolijk en enthousiast. Dit helpt haar en collega’s worden er blij van.”

“Was je je bewust van jouw invloed binnen de Alliantie, Judith?”
Judith: “De PMO-rol was eerst uitproberen binnen de Alliantie. Maar als daar vervolgens een vast dienstverband uitrolt, is dat natuurlijk leuk om terug te krijgen! Jurgen (Moers, toenmalig programmamanager) zag mij als een sparringpartner voor het programma digitalisering. Hij vroeg vaak naar mijn mening en waardeerde mijn ideeën. Zo kon ik invloed uitoefenen en kreeg ik de ruimte om het initiatief te nemen.”

Jacqueline: “Dat is ook precies de bedoeling. Het is waardevol om PMO’ers in je team te hebben, want ze houden je scherp. Als je een PMO’er goed inzet, kan hij/zij een rol van betekenis spelen binnen de organisatie. En ik denk dat de samenwerking tussen de Alliantie en Hieroo goed heeft uitgepakt. Je krijgt de tijd om te zien of er een match is tussen de opdrachtgever en de Jonge Consultant. Dat is het voordeel van deze manier van werken, tijdelijk een Jonge Consultant in huis halen. Je bent erbij gebaat als het een match is, maar mocht dat niet het geval zijn dan kan je makkelijk een switch maken.

“Jacqueline, heeft de komst van een Jonge Consultant invloed gehad op PMO binnen de Alliantie?”
Jacqueline: “Ja, ik denk het wel. Het is fijn om jonge mensen met een frisse blik binnen te halen. Iemand die nog niet zoveel bagage meeneemt, maar wel veel vragen stelt, zoals: ‘Waarom doen we het zo?’ Een typisch antwoord is dan: ‘Omdat we het altijd zo doen.’ Maar de waarom-vraag is dan altijd goed om te stellen. En dat doet Judith dus ook. Zij stelde deze vragen. Dit in combinatie met haar enthousiasme en doorzettingsvermogen is zij een meerwaarde voor de organisatie. Het voordeel van een PMO’er is dat je haar overal binnen de organisatie kan inzetten – als een spin in het web.”

“Je hebt veel met Jurgen (Moers) te maken gehad toen je PMO aan het ontdekken was en hier zijn veel positieve dingen uitgekomen, maar waar liep je bijvoorbeeld zelf tegenaan?”
Judith: “Als iets nieuw is, zoals mijn PMO-functie toentertijd, dan heeft het tijd nodig om te ontdekken wat de functie inhoudt en waar de organisatie precies behoefte aan heeft. Je probeert structuur aan te brengen in de programma’s en initiatieven van de grond te krijgen, maar dat ging in het begin wel moeizaam. Hoewel de noodzaak van PMO werd gezien liepen we ook tegen veel dingen aan.”

Jacqueline: Ik denk dat het lastig is als je bestaande processen moet veranderen. Je moet mensen daarin meekrijgen en dat vergt soms tijd. Als zij eenmaal de toegevoegde waarde inzien, dan maak je stappen.”

“Wat waren de successen?”
Judith: “Samen met de andere PMO’ers hebben we de basis gelegd voor PMO, zoals eenduidige voortgangsrapportages en financiële overzichten voor het management, maar ook een duidelijk inhuurproces voor extern personeel. Hierdoor hebben wij de programmamanagers kunnen ontzorgen, zodat zij zich vooral op de grote lijnen van het programma konden richten. Het is nu mooi om te zien dat het PMO-team is uitgebreid en breder in de organisatie wordt ingezet.’’

Dankzij het concept van Hieroo kan een corporatie jongeren aan zich binden, die in eerste instantie niet zouden denken aan een carrière bij een woningcorporatie.
Judith

“Na de opdracht voor de Alliantie vanuit Hieroo zou je uitstromen bij de Alliantie. Opende dit het gesprek tussen de Alliantie en jou?”
Judith: “Zeker. Eigenlijk hadden we dit al besproken tijdens het sollicitatiegesprek. Het idee van Hieroo is ook dat mensen uitstromen bij opdrachtgevers, dus daar is toen direct over gesproken.”

“Twijfelde je om bij de Alliantie aan de slag te gaan?”
Judith: “Ik was enthousiast, maar ik dacht natuurlijk ook na over andere werkgevers. Dat werd mij ook aangeraden: blijf om je heen kijken. Dat heb ik ook gedaan en bevestigde uiteindelijk mijn gevoel dat ik bij de Alliantie wilde blijven. Ik werk graag in een open en informele setting met veel ruimte voor opleiding en ontwikkeling. De organisaties waar ik eerder had gesolliciteerd waren formeler en daar haakte ik op af. De Alliantie kenmerkt zich juist als een platte organisatie met veel eigen verantwoordelijkheid en dat spreekt mij erg aan.”

“Het is tegenwoordig een uitdaging om jonge talenten te werven. Welke acties onderneemt de Alliantie om jonge talenten te binden?”
Jacqueline: “We bekijken hoe we jonge talenten voor onze organisatie kunnen interesseren. Momenteel loopt een doelgroep-campagne met de focus op digitalisering en data. Daarnaast stimuleren we ontwikkeling en het oppakken van nieuwe rollen of projecten om jonge mensen die we al in huis hebben, in huis te houden.”

“Veranderde iets toen je de overstap maakte van Jonge Consultant naar medewerker van de Alliantie?”
Judith: “Viel mee. Ik ben als PMO’er blijven werken voor het programma digitalisering en nog steeds onder leiding van Jurgen. Wel werd mijn takenpakket uitgebreid met twee nieuwe programma’s, namelijk duurzaamheid en het nieuwe datahuis. Ik vond het leuk voor de afwisseling om met nieuwe thema’s aan de slag te gaan en ook voor verschillende programmamanagers te werken. Hoewel de PMO-activiteiten gedeeltelijk overeen kwamen stelt elke manager toch andere prioriteiten. Zo was ik bij het ene programma vooral met de financiële controle bezig en bij de ander met het opstellen van een toekomstplan.

“De switch van Jonge Consultant naar een vast dienstverband lijkt toch een andere verantwoordelijkheid met zich mee te brengen.”
Judith: “Als je het zo zegt misschien wel, maar het voelde niet zo. Ik kwam in een warm bad terecht bij de Alliantie. Ik heb mijn PMO-rol vanuit Hieroo niet heel anders ervaren dan toen ik in dienst kwam bij de Alliantie.”

“Je hebt dus een nieuwe stap gemaakt. Wat doe je momenteel?”
Judith: “Momenteel werk ik als adviseur voor de afdeling Strategie & Beleid. In deze nieuwe functie ben ik meer inhoudelijk betrokken bij de kerntaken van de organisatie. Zo houd ik mij bezig met thema’s als betaalbare en beschikbare woningen, leefbaarheid in wijken en de grote duurzaamheidsopgave waar we nu voor staan. Maar daarnaast heb ik ook de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van het duurzaamheidsteam. Deze variatie in mijn werkzaamheden spreekt mij erg aan. Ik rond ook binnenkort de vastgoedopleiding af en het is leuk om de theorie meteen toe te passen in de praktijk.”

“En de bij Hieroo opgedane ervaringen komen nu goed van pas?”
Judith: “Ja zeker. Tijdens het Hieroo traineeship heb ik bootcamps gevolgd over onder andere succesvol samenwerken en gespreks- en adviesvaardigheden. Deze kennis heb ik vooral kunnen toepassen binnen het PMO team, maar ook in het rapporteren aan en adviseren van de directie en het management.  Daarnaast neem ik ervaringen mee uit mijn opdracht bij Cordaan. De adviseursrol is namelijk niet nieuw voor mij, want ik heb daar op strategisch niveau meegewerkt aan het vastgoedportefeuilleplan voor de afdeling huisvesting.  Belangrijke thema’s die bij de zorginstelling speelden zie ik nu ook op tafel komen bij de Alliantie. In beide gevallen gaat het om een maatschappelijke huisvestingsopgave voor bepaalde doelgroepen zoals ouderen en zorgcliënten. Vergelijkbare discussies en vraagstukken passeren dan ook de revue en die ervaring kan ik nu mooi gebruiken bij de Alliantie.”

Ik had nooit verwacht dat ik bij een woningcorporatie zou werken. Maar bij de corporatiewereld verbindt voor mij twee mooie thema’s: de maatschappij en de dynamische omgeving van vastgoed.
Judith

“Vastgoed lijkt een terugkerend thema in jouw loopbaan.”
Judith: “Het viel mij eerst niet zo op dat ik in vastgoed geïnteresseerd was. Marie-Sophie, mijn toenmalige Teamlead, attendeerde mij hierop. Ik had nooit verwacht dat ik bij een woningcorporatie zou werken. Maar de corporatiewereld verbindt voor mij twee mooie thema’s, de maatschappij en de dynamische omgeving van vastgoed.”

Jacqueline: “Het past bij je. Assetmanagement zou daarin een leuke volgende functie voor je zijn!”

Judith: “Corporaties staan naar mijn idee niet echt bekend als moderne organisaties. De Alliantie loopt daarentegen voorop op het gebied van diverse maatschappelijke thema’s, zoals duurzaamheid. Daar kom je dan pas achter tijdens het traineeship. Dankzij het concept van Hieroo kan een corporatie jongeren aan zich binden, die in eerste instantie niet zouden denken aan een carrière bij een woningcorporatie.”

Het interview met Judith is het tweede gesprek in een reeks van succesverhalen van Jonge Consultants in Amsterdam die zijn uitgestroomd bij een opdrachtgever. Door het delen van deze verhalen willen we andere bedrijven inspireren om aan het werk te gaan met Hieroo Jonge Consultants die het verschil in je bedrijf kunnen maken en bij wederzijdse interesse bij de opdrachtgever in dienst kunnen treden. Interesse in een samenwerking? Neem gerust contact met Sebastiaan op via: sebastiaan.vandekasteele@hieroo.nl. Ik spreek graag af om eens kennis te maken.


Delen:

Agenda Op 22 september organiseert Hieroo Amsterdam voor jong professionals in de stad een MeetUp met als thema Tussen publiek en politiek: Wint Oekraïne de informatieoorlog?

Alumni verhalen Simone maakt in juli 2020 als eerste Jonge Consultant de overstap van Hieroo Amsterdam naar de NZa waar ze daarvoor 5 maanden met een opdracht op de communicatieafdeling bezig is.

Nieuws Als organisatie vinden we het belangrijk om stil te staan bij hoogtepunten en de successen te vieren. De mijlpaal waar we in deze blog bij stilstaan bevindt zich zeker in de feestelijke sferen. Toch is er een dubbel gevoel aanwezig. De eerste lichting Jonge Consultants neemt afscheid en dat is lastig én leuk!

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites