opdrachten

Door

Royal Schiphol Group 2

Royal Schiphol Group

Hieroo Amsterdam
Dieke droeg als Support Manager bij aan het aanbrengen van meer structuur binnen de afdeling en het in kaart brengen en optimaliseren van de interne werkprocessen.
'Dieke draagt binnen de afdeling werkvoorbereiding van Schiphol Operations bij aan een digitaliserings-slag voor efficiënter werken. Mooi om te zien dat Dieke al snel gezien werd als volwaardig onderdeel van de afdeling.'
Marleen Velthuis, Manager Work & Asset Planning

Achtergrond
Als Nederlands’ grootste luchthaven heeft Schiphol een belangrijke missie om Nederland optimaal te verbinden met de rest van de wereld. Een van de grootste ambities van Royal Schiphol Group is om luchthaven Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport. Om dit te kunnen realiseren is het van belang dat Schiphol blijft groeien. Dat geldt ook voor de interne processen.

Vraag
De afdeling Works & Asset Planning binnen Airport Operations kon o.a. hulp gebruiken bij het stroomlijnen van processen. Er werd veel gewerkt met handmatig geschreven lijstjes, waarbij het grotere geheel en samenhang ontbraken. Ook zaten de (werk)processen voornamelijk in het hoofd van het team, maar stonden deze weinig tot niet op papier. Dieke werd als Support Manager aangesteld om hier verandering in te brengen.

Verder speelde ze een belangrijke rol in een traject om de informatievoorziening voor  de operatie op Airside te optimaliseren.

Aanpak
Nadat Dieke de tijd had genomen om de organisatie, de afdeling en het team beter te leren kennen en begrijpen, werd gestart met het inzichtelijk maken van de interne werkprocessen binnen Works & Asset Planning. In samenwerking met de verschillende subteams (Airside, Bagage, Landside en Terminal) werden deze processen in kaart gebracht door middel van stroomdiagrammen in Visio. Ook werden de knelpunten inzichtelijk gemaakt en werden verbeterinitiatieven per subteam opgesteld.

Tot slot heeft Dieke in samenwerking met de afdeling Continuous Improvement een faciliterende rol gespeeld in een traject om de informatievoorziening voor de operatie op Airside te optimaliseren. Dit deed ze door het gehele proces van a – z in kaart te brengen in samenwerking met diverse stakeholders, verschillende werksessies te organiseren en een actielijst met ‘quick wins’ op te stellen en te bewaken.

Resultaat 

  • ‘As is’ en ‘to be’ werkprocessen, uitgewerkt in Microsoft Visio;
  • Verbeterinitiatieven opgesteld in samenwerking met de diverse subteams;
  • Afdelingspresentatie gemaakt met o.a. huidige- en toekomstige ontwikkelingen, aanbevelingen en verbeteracties die worden opgenomen in het actieplan 2020;
  • Onderzoek gedaan naar de knelpunten in het traject omtrent de optimalisatie van informatievoorziening voor de operatie, waarvan de resultaten zijn gebruikt als basis voor een Business Case voor de afdeling Digital;
  • Organisatie van een heidag in het kader van persoonlijke- en professionele ontwikkeling en verbinden;

Learning Talent
Los van het feit dat ik me nog niet eerder zo had beziggehouden met procesoptimalisatie, zeker voor een groot en dynamisch bedrijf als Schiphol, heb ik geleerd dat het ook oké is om wat minder vast te houden aan een bepaalde structuur of doel dat je voor ogen hebt. Soms is de weg ergens naartoe ook al heel waardevol en kun je mensen op een andere manier in beweging brengen.

Zie hieronder de projectvideo van haar opdracht bij Schiphol!


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites