Toegankelijke informatie voor zorgaanbieders realiseren bij de Nederlandse Zorgautoriteit
Als redacteur bij de Nederlandse Zorgautoriteit draagt Sanne bij aan het opstellen van bruikbare, toegankelijke informatie. Zo hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars altijd toegang tot de kennis die zij nodig hebben om hun waardevolle werk te doen: het leveren van kwalitatief goede zorg.
Achtergrond
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zet zich elke dag in voor goede en betaalbare zorg in Nederland. Als zelfstandig bestuursorgaan legt zij verantwoording af aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De NZa houdt toezicht op zorgaanbieders, zorgverzekeraars, zorgkantoren en het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Als toezichthouder maakt de organisatie regels als dat nodig is, doet onderzoek en adviseert het ministerie van VWS op basis van signalen uit het veld.
Op basis van bovenstaande rollen en taken bestaat de NZa uit de directie Toezicht en de directie Regulering. Hiernaast bestaan de directie IT en Facilitair en de directie Bedrijfsvoering en Bestuursondersteuning. Onder deze laatste directie valt de unit Communicatie.
De unit Communicatie is verantwoordelijk voor de interne communicatie: alle berichtgeving binnen de organisatie. Tevens gaat de unit over de externe communicatie. Denk hierbij aan web communicatie, social mediabeheer en publicaties. Ook valt woordvoering onder het takenpakket, en geeft de unit communicatieadvies. Telkens wordt de inhoudelijke analyse gemaakt: moet er een stuk naar buiten? Wie moeten we wat vertellen, en hoe doen we dat? Is de timing oké? Wat speelt er nog meer? Hoe gaat de buitenwacht dit ontvangen?
Vraag
De NZa krijgt regelmatig vragen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars met betrekking tot regels en toezicht. Het is aan Sanne om antwoorden op complexe vragen uit het veld om te zetten naar makkelijk behapbare informatie. Sanne haalt in de organisatie antwoorden op en zet dit om naar toegankelijke teksten en Q&A’s, ook wel ‘’informatietegels’’ genoemd. Zij denkt als redacteur tevens mee over de meest geschikte vorm van de informatietegels, passend bij de doelgroep. Deze informatietegels worden vervolgens ingezet op de online kanalen van de NZa, zodat zorgaanbieders en zorgverzekeraars altijd toegang hebben tot de informatie die zij nodig hebben om hun waardevolle werk te doen: het leveren van kwalitatief goede zorg aan alle inwoners van Nederland.
In aanvulling op het informatietegels-project sluit Sanne iedere dag aan bij de mediaroom. Tijdens dit overleg worden de actualiteiten in/rondom de zorg besproken en ingedeeld als kansen, risico’s of nice to knows. De uitkomsten worden vervolgens gedeeld met alle NZa-collega’s. Zo zijn de beleidsmedewerkers, juristen en overige collega’s altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in en geluiden uit het veld.
Aanpak
De inhoud van de informatietegels komt uit beleidsstukken en juridische regelingen. Tevens geven beleidsmedewerkers en juristen inhoudelijke input en feedback. Het is aan Sanne om veel informatie terug te brengen naar compacte teksten, waarin de beslissingen, missie en visie van de NZa inzichtelijk worden. Deze opdracht vraagt diplomatiek vermogen om alle neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op te krijgen, zodat er naar tevredenheid van beleidsmedewerkers, juristen en communicatieadviseurs een goede tekst wordt opgesteld. Sanne is in haar rol aanjager, procesbewaker en tekstschrijver in één.
Resultaat
· Er zijn diverse informatietegels opgeleverd over complexe onderwerpen zoals zorgplicht, omzetplafonds en tarieven;
· De informatietegels worden ingezet op social media om veelgestelde vragen goed te beantwoorden.