posts
Big data - Hype or here to stay

Big data - Hype or here to stay

 |  6 december 2019
Afgelopen week was het alweer tijd voor de tweede opleidingsbootcamp verzorgd door SIOO. Dit keer was het thema ‘Datafication’. In dit blog delen talenten Daniëlle en Maxime, uit team Twente en team Rotterdam, hun ervaringen over deze interessante en leerzame bootcamp!

Data ridder of data dromer?
Als voorbereiding op deze opleidingsbootcamp hebben we allemaal een test gemaakt om te bepalen hoe ‘data literate’ we zijn. Opvallend veel talenten waren echte data ridders, en ook de groep data dromers was ruim vertegenwoordigd. Data dromers willen hun kennis verbeteren door kritisch en analytisch denken. Data ridders zijn gedreven om hun vaardigheden in data science te verbeteren. Beiden zijn zij gericht op het verbeteren van de ‘storytelling’ met data, waarop de tweede dag dieper werd ingegaan.

Naast het maken van de ‘data literate’ test, hebben we een vragenlijst over ‘Data analytics’ ingevuld waarbij ons schattingsvermogen flink op de proef werd gesteld. Het bleek een behoorlijke uitdaging om reële antwoorden te schatten! Weet jij hoeveel websites er in 2017 bestonden? En wat waren in dat jaar het gemiddeld aantal e-mails verzonden en ontvangen per dag door een zakelijke gebruiker? Probeer daar maar eens een schatting van te maken waarbij je een boven- en ondergrens aangeeft waartussen met 98% zekerheid de juiste waarde ligt. Een uitdagende opgave! We denken een reële schatting te maken door waarden te kiezen die dicht bij elkaar liggen, omdat we het vertrouwen hebben het goede antwoord te schatten. We kwamen veelal niet eens in de buurt bij wat de daadwerkelijke waarde moest zijn. Dit wordt veroorzaakt door het ‘overconfidence effect’. Dit houdt in dat je vertrouwen groter is dan de objectieve nauwkeurigheid van je schatting. Met het zelfvertrouwen in de groep is in ieder geval niets mis!

Haalt de technologie de mens in?
We trapten de bootcamp af met theorie rondom data analytics. De technologie ontwikkelt zich razendsnel en data lijkt een steeds belangrijkere rol te spelen in onze maatschappij. Wat voegt data toe? En hoe ziet de toekomst van werken met data eruit? Gedurende de eerste dag werd aangestipt dat het belangrijk is om data-gedreven te zijn omdat onze intuïtie ons vaak in de steek laat. Toch blijkt 90% van de managers hun beslissingen niet te baseren op data. Interessant! Beslissingen die ondersteund worden door en gebaseerd zijn op data voorkomen namelijk dat je wordt misleid. Kortom, data-gedreven beslissingen zijn betere beslissingen. En deze beslissingen worden nog beter wanneer deze met ‘gevoel voor business’ worden gemaakt. Tijdens de training leerden we dat er een grote kloof bestaat tussen business en data analisten. Dit komt doordat er wantrouwen bestaat tegenover data en er daarnaast onwetendheid is vanuit de business. Ook verloopt de communicatie tussen analisten en business niet soepel. Data wordt dus niet ingezet in business processen, waardoor er geen onderbouwde besluitvorming is. Om deze brug te slaan tussen business en data analyse is er vaak een data translator nodig. Een data translator zet data om in actie. Typische kenmerken van een ‘data translator’ zijn: kennis van analytics, storytelling en interpersoonlijke vaardigheden. ‘Data translator’ zou een mooie rol zijn gedurende een opdracht voor één van de talenten.

Het concept ‘singularity’ heeft de eerste dag met name veel indruk gemaakt. Singularity is een toekomstig breekpunt waar de technologie op de mens vooruit gaat lopen met als gevolg dat de mens met hun denkkracht de maatschappij niet meer zou kunnen begrijpen. Een voorbeeld is dat alle denk capaciteit van de mens gebundeld is in bijvoorbeeld een computer. Best een scary idee toch? Later op de dag hebben we leren werken met softwarepakket en programmeertaal R. Met behulp van deze data tool voerden we statistische analyses uit op M&M’s. Zo waren wij benieuwd of er altijd evenveel en altijd evenveel van dezelfde kleur in een zakje zitten. Ons onderzoek wees uit dat dit niet het geval is. Gelukkig mochten we de M&M´s achteraf ook opeten. 

Storytelling
Dag twee stond in het teken van ‘storytelling’. Storytelling houdt in het effectief communiceren met data om de boodschap over te brengen. Twist in het plot en de herinnering blijken belangrijke voorwaarden om een boodschap te laten beklijven. Als voorbereiding op deze dag bestudeerden we enkele artikelen en een TED talk om te achterhalen welke lessen we van deze experts op het gebied van storytelling kunnen gebruiken om effectief te communiceren met data. Zo bleken het overbrengen van je hoofdboodschap, ideeën verbinden aan emoties, humor en ruimte overlaten voor verwondering belangrijke voorwaarden voor storytelling. Deze elementen kwamen terug toen we als groep werden verdeeld. Eén groep noemde slechts hun lievelingsgetal. De andere groep vertelde ook wáárom een getal hun lievelingsgetal is. Zo noemden een aantal talenten hun geboortedag, waar een ander talent de leeftijd noemde van de eerste zoen. Je begrijpt dat vooral dit laatste getal door iedereen werd onthouden!

Ook leerden we op dag twee meer over datavisualisatie; wat zijn goede en slechte datavisualisaties. Met goede datavisualisaties kan abstracte data in concrete tastbare en leesbare informatie worden omgezet. Een aantal stappen kunnen worden doorlopen om tot goede datavisualisaties te komen. Zo is het kiezen van de juiste datavisualisatie vorm van belang, het weghalen van alle ruis, het aanbrengen van focus en het denken als een designer. Onderstaande quote sloot hier goed bij aan:

“Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away”                                                                                                Antoine de Saint -Exupéry 

We zijn aan de slag gegaan met het opschonen van een dataset en de informatie in een goede datavisualisatie omzetten en deze aan de groep te presenteren. Er bleek zoveel mogelijk! Dit leverde naast prachtige visualisaties namelijk ook heel diverse visualisaties op! Zo zie je maar dat je met één dataset heel veel verschillende ‘story’s’ kunt vertellen.

Wij kijken terug op een hele leerzame bootcamp! Ik, Daniëlle, neem de opgedane kennis mee naar mijn huidige opdracht bij Accare. Ik maak daar vaak datavisualisaties en heb dit voorheen vooral op gevoel gedaan. Ik ga voortaan meer aandacht geven aan welk verhaal ik wil vertellen met de datavisualisatie en daar op focussen met behulp van de tips die we tijdens de training kregen. Dus geen taartdiagrammen meer!

 


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog Eind mei vond de eerste virtuele MeetUp van Hieroo Rotterdam plaats. Tijdens deze MeetUp deelden topsporter Jasper Tissen en sport-en prestatiepsycholoog Susie Cats met de deelnemers hun ervaring en tips over hoe je jezelf doelen kunt blijven stellen en motiveren in deze veranderende tijden.

Blog Jonge Consultant Simone is in februari 2020 als Communicatieadviseur begonnen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Door de Coronacrisis heeft haar rol een andere wending gekregen en zo zie je maar: een opdracht vraagt de nodige flexibiliteit en veerkracht van een Jonge Consultant.

Blog Benieuwd naar welke opdrachten onze Jonge Consultants doen? Lees dan in dit blog meer over de opdracht van Maud in rol van Project Management Officer bij het Erasmus MC en hoe zij deze rol ervaren heeft.