Procesoptimalisatie en een toekomstbestendige aanpak voor facilitaire services in het UMCG

“Gerhard kijkt met een open blik en heeft oog voor proces en medewerkers binnen de organisatie." - Jan van Tuijl – Manager Facilitaire Services”

Samen met de manager Facilitaire Services (hierna: FS) heeft Gerhard gewerkt aan de opzet: Slimmer Organiseren. In deze opzet staan de onderdelen die onder FS vallen beschreven en welke veranderingen hierin gaan plaatsvinden. Onder FS vallen o.a. beveiliging, reiniging & desinfectie, servicelijn, telefoonlijn en eten & drinken. Deze opzet is het begin van een programma/project waardoor FS zich toekomstbestendiger gaat organiseren.

Achtergrond

Het UMCG is één van de grootste ziekenhuizen in Nederland en de grootste werkgever van Noord-Nederland. Er werken ruim 13.000 medewerkers aan zorg, onderzoek, opleiding en onderwijs. Samen bouwt het UMCG aan een duurzame toekomst van gezondheid. In het project Koers25 is deze doelstelling uitgewerkt onder een aantal thema’s: healthy ageing, mensgerichte & waardegedreven aanpak en data geïnformeerd werken & digitalisering.

Vraag

Gerhard werd gevraagd om inzichtelijk te maken wat de totale impact is van de ontwikkelrichting FS, ofwel het slimmer organiseren, UMCG-breed. Belangrijk daarin waren de volgende punten:

  • Mogelijke herinrichting van processen in kaart brengen;
  • Betrokken afdelingen en hun rol in de verandering beschrijven;
  • Het financieel voordeel en de benodigde voorinvestering inzichtelijk maken.

Aanpak

Om de volledige impact in kaart te brengen is Gerhard eerst in gesprek gegaan met alle hoofden van de afdelingen onder FS en met Jan van Tuijl. Door inzichtelijk te krijgen wat de beoogde veranderingen zijn, werd ook duidelijker wat de impact van deze veranderingen zouden zijn op de verschillende stakeholders. Bij een aantal veranderingen is FS afhankelijk van andere afdelingen binnen het UMCG, waar het om cultuurveranderingen en personeel gaat werd HR betrokken en bij het herinrichten van systemen en digitalisering werd IM-MIT (ICT) betrokken. Door met deze onderdelen (en nog meer) in gesprek te gaan werd bepaald wat een haalbare planning zou zijn om de beoogde veranderingen voor te bereiden en te implementeren. Een aantal onderdelen lagen ook nog niet definitief vast, daarom is Gerhard in gesprek gegaan met andere ziekenhuis en medische centra (deze hebben vergelijkbare veranderingen ondergaan) zo heeft hij onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor het UMCG. Deze bevindingen zijn gedeeld met Jan zodat het UMCG nog betere keuzes kan maken. Uiteindelijk kwam dit allemaal samen in de nieuwe (uitgebreide) opzet van de ontwikkelrichting.

Resultaat

Een slimmer organiseren opzet voor het gelijknamige programma. Waarin gekeken is naar de huidige situatie, wat hierin slimmer georganiseerd kan worden, wat de impact van deze verandering is voor medewerkers, bezoekers en patiënten, de beoogde planning (opgedeeld in voorbereiding en implementatie), de financiële en culturele gevolgen en voorinvesteringen.

Consultant op deze opdracht

Consultant
Gerhard Kruiger Hieroo Groningen
Gerhard Kruiger
Verder lezen

Artikel
Een heroriëntatie: van zorg naar gezondheid
Case
Verbindende kracht in integratieprojecten bij Mentaal Beter
Case
Toekomstgericht huisvestingsplan voor Philadelphia Zorg: duurzaamheid en klantgerichtheid centraal
Case
Toegankelijke informatie voor zorgaanbieders realiseren bij de Nederlandse Zorgautoriteit
Case
Digitale zorgtransitie aanjagen als projectleider bij Reinier de Graaf
Case
PMO bij programma Medicatieoverdracht
Case
Strategische innovaties in ambulancezorg bij RAV Noord-Nederland