posts
Hieroo help

Hieroo helpt mee aan de Week van de Voedselbanken

 |  15 oktober 2020
Het leven onder de armoedegrens en de onzekerheid van voldoende eten kan in Nederland voelen als een ver-van-ons-bed-show, maar dat is zeker niet het geval: ruim een miljoen Nederlanders leven onder de armoedegrens. Gelukkig staan de Voedselbanken klaar om deze mensen te helpen. Er zijn 170 voedselbanken in Nederland die in totaal ruim 150.000 mensen per jaar helpen en daarnaast ook nog erg belangrijk zijn in het tegengaan van voedselverspilling. Een organisatie die volledig draait op vrijwilligers en die wij met veel plezier hebben geholpen bij het opstellen van een marketingplan.

Het is deze week de Week van de Voedselbanken. In deze week vallen ook Wereldvoedsel-dag (16 oktober) en Wereldarmoede-dag (17 oktober). De Week van de Voedselbank heeft tot doel om zichtbaar te maken dat deze geweldige organisatie er is. Veel mensen die gebruik kunnen maken van de voedselbank doen dit op het moment namelijk nog niet. Bijvoorbeeld omdat ze daar niet van op de hoogte zijn maar helaas ook omdat mensen zich schamen. Normaal gesproken worden er deze week bij de lokale voedselbanken opendagen georganiseerd om laagdrempelig met de voedselbank kennis te maken. Door corona is het dit jaar helaas niet mogelijk om opendagen te organiseren. Terwijl het juist nu extra belangrijk is om de voedselbank onder de aandacht te brengen aangezien het aantal mensen dat op de voedselbank moet terugvallen stijgt.

Daarom vroeg Voedselbanken Nederland aan Hieroo Amsterdam om een plan te maken hoe de Week van de Voedselbanken ook dit jaar digitaal een succes kon worden.

Voor ons allemaal leidde deze opdracht tot verassende inzichten. Ons beeld van de voedselbanken en hun klanten kreeg ineens meer kleur, en er kwamen gezichten en verhalen bij. We kregen meer inzichten in de problematiek maar ook mooie momenten waar klanten van de voedselbank mee te maken hebben. Dat geldt extra voor Dorien, die voordat ze bij Hieroo begon, de voedselbank al beter had leren kennen:

‘‘Bij de uitbraak van de coronacrisis in maart, hoorde ik dat er een tekort was aan vrijwilligers bij de voedselbanken en heb ik een aantal maanden geholpen met uitdelen bij de Voedselbank in Haarlem. Na het uitdelen liep ik met een gelukkig gevoel de deur uit door de positiviteit van deze mensen, de creatieve gerechten die voorbijkwamen bij het uitdelen en de persoonlijke band die ik in no time met de klanten opbouwde. Na één keer uitdelen wisten de meeste klanten al behoorlijk veel van mij en wist ik ook al verrassend veel van hen.

Ik schrok ervan hoe snel je eigenlijk aan de grond kan raken in Nederland en ik moet toegeven dat mijn vooroordeel over de klanten van de voedselbank niet klopte. Naar mijn idee was het in Nederland, met alle sociale voorzieningen, vooral aan jezelf te wijten als je niet rond kon komen, maar dit idee heb ik inmiddels bijgesteld. Een bedrijf dat omvalt, schulden die worden gemaakt door ziekte of een scheiding. Het kan ons allemaal gebeuren en het is ontzettend fijn dat je dan tijdelijk terug kan vallen op de voedselbank. Door de voedselbank kan er een stukje van de zorgen van deze mensen worden weggenomen waardoor er meer tijd en energie overblijft om te bouwen in plaats van te overleven.

Toen ik op 1 september bij Hieroo begon moest ik stoppen met het uitdelen. De voedselbank hoefde ik echter niet lang achter te laten. Binnen een week mocht ik met mijn collega’s aan de slag met het maken van een plan voor de Week van de Voedselbanken.’’ – Dorien

We gingen aan de slag met het onderzoeken van de mogelijkheden om het publiek van de voedselbanken Nederland online te bereiken en het stigma rondom het ontvangen van hulp weg te nemen. Uit de verschillende mogelijkheden werd in overleg met Voedselbanken Nederland een aantal opties geselecteerd die in relatief korte tijd uit te voeren waren. Op basis van die opties ontwikkelden wij een marketing planning, en werkten wij de opties verder uit met gebruiksklaar materiaal om de uitvoering door de vrijwilligers haalbaar te maken.

“Het was verassend om te zien hoeveel mogelijkheden er zijn voor vrijwilligersorganisaties om met beperkt budget in te zetten op marketing. Een groot voordeel dat social media-kanalen met zich meebrengen. Door de eigen kanalen van de voedselbanken en hun partners, hebben de voedselbanken een groot bereik, ondanks dat hun doelgroep niet altijd even makkelijk te bereiken is.” – Anne Claire

We zijn trots op het resultaat en hopen dat de week van de Voedselbanken ook digitaal een succes is. Hieroo mag zich in ieder geval door deze inzet Partner van de Voedselbanken noemen en draagt ook volgend jaar graag weer haar steentje bij, samenwerken aan een betere stad van morgen!


Delen:

Meer lezen

alle posts

Nieuws Dinsdag 1 september zijn er vier nieuwe jonge consultants gestart bij Hieroo Amsterdam. In deze blog vertellen zij wat meer over zichzelf, de weg naar Hieroo en hun persoonlijke missie.

Blog Hieroo Amsterdam en Rotterdam zijn begonnen aan het tweede traject met Emma at Work. Jonge Consultant Lisanne vertelt hoe de kick-off is geweest en waarom de samenwerking dit jaar een net iets andere insteek heeft.

Blog ‘Wat is er nodig om een systeem te veranderen?’ Mijn collega Robbert en ik zitten te filosoferen over deze grote vraag. Die wij vanzelfsprekend niet kunnen beantwoorden. Er lijkt iets te gebeuren. Ineens is er van alles mogelijk. Van een wereldwijde Black Lives Matter beweging tot lokale initiatieven om mensen uit de buurt te supporten. Maar tegelijkertijd lijkt er nog zo’n lange weg te gaan.