posts
Iedereen aan de bak met Personal Branding!

Iedereen aan de bak met Personal Branding!

 |  14 februari 2020
Freek en Aruna: beide spontaan en energiek, beide een passie voor personal branding. Waar Freek de jonge professional is en werkzaam als consultant bij Deloitte met een focus op human capital, is Aruna de zelfstandige met een eigen coachingsbedrijf en bedreven in het vak van personal branding. Een top combinatie zo blijkt! Ook tijdens het gesprek. 

Wanneer ik de eerste vraag stel, geeft Aruna aan Freek direct de ruimte om af te trappen. Dat is eigenlijk wel tekenend voor het hele gesprek. De sprekers geven elkaar de ruimte voor een antwoord, bevestigen elkaar en vullen elkaar aan waar nodig. Het lijkt alsof ze al lange tijd enorm goed op elkaar zijn ingespeeld.

Een paar weken geleden stonden jullie vol enthousiasme voor een groep jonge professionals tijdens de Meetup van Hieroo met het onderwerp profileren kun je leren!
Hoe vonden jullie het om voor deze groep van jonge professionals over personal branding te spreken?
Freek: Heel erg leuk om voor de groep te staan! De groep bestond uit jonge enthousiastelingen. Niemand wist echt wat er ging gebeuren maar ik zag dat ze er enorm veel zin hadden. Tijdens de sessie zag je dat iedereen bezig was met: Wie ben ik? Hoe kunnen we komen tot een personal brand? Ook deed iedereen heel erg leuk mee aan de opdrachten. Bijzonder om aan zoiets bij te dragen.
Aruna: Er heerste echt een goede vibe en de ingestuurde vragen waren zo goed! Daar was echt aan te zien dat mensen geïnteresseerd waren. Ook achteraf na de Meetup kreeg ik veel berichten van mensen die met personal branding aan de slag waren gegaan. Ik heb het idee dat het voor velen echt een eye-opener was.

Terug naar het onderwerp, wat is voor jullie personal branding?
Aruna: Goede vraag. Meestal beginnen mensen bij personal branding met het benoemen van een functie titel. Maar personal branding is zoveel meer dan alleen een functie titel! personal branding gaat over wie jij bent, wat jij wil, wat jij kan en waar jij heen wil.
Freek: Wanneer je werkt bij een bedrijf wordt het bedrijfsmerk vaak gekoppeld aan jouw persoonlijke identiteit. Ik werk bijvoorbeeld bij de Change management afdeling van Deloitte. Zij bieden iets dat past bij mijn identiteit en doelen. Daartegenover staat dat ik Deloitte ook iets bied: mijn eigen personal brand. Iets wat mij kenmerkt, iets waarmee ik waarde toevoeg aan Deloitte. Het is datgene dat ik – Freek – achterlaat bij de klant of intern. Het is belangrijk om naast een bedrijfsmerk ook je persoonlijke merk te profileren.
Aruna: Helemaal mee eens er zit altijd een stuk persoonlijkheid in! Maak het dus ook persoonlijk!

Het persoonlijke stukje waarmee je je onderscheidt is dus belangrijk. Iedereen aan de bak met personal branding?
Aruna: Mensen zijn vaak niet bewust bezig met personal branding. Ze gaan gewoon aan het werk. Ze vergeten de vragen aan zichzelf te stellen en komen zichzelf dan later in hun carrière tegen. Dat is ook wel logisch want niemand krijgt dit standaard mee op school. Gelukkig hebben we bij het proces dezelfde onzekerheden. Jong of oud, CEO of postbode.
Dus ja, begin al vanaf de start de juiste vragen te stellen.
Freek: Ja, en grijp de kans om het te blijven bespreken. De geleerde facetten van jouw personal brand kunnen ook weer veranderen.

Een personal brand vormen lijkt een continu proces. Zijn er dingen waar we als jonge professionals rekening mee kunnen houden bij het vormen van een Personal Brand?
Aruna: Het is belangrijk om je te realiseren dat niet iedereen jou en je personal brand leuk gaat vinden. Ik vind ook niet iedereen leuk. Zorg er dus ook voor dat je geen masker op doet of je anders voordoet zodat mensen je leuk vinden.
Freek: Als jonge professionals begeven we ons best wel in een rat race. Iedereen is bezig met zichzelf profileren op de banenmarkt. Bewaar dus wel je rust! Toch is het denk ik wel goed om met personal branding bezig te blijven en jezelf vragen te blijven stellen: “Wat ik nu aan het doen ben, past dat goed bij mij?” Dan zorg je dat je op lange termijn blijft doen wat je leuk vindt.

Hoe blijven jullie dan zelf bezig met personal branding?
Freek: Binnen Deloitte is daar gelukkig ruimte voor. Zo doen we met collega’s elke drie maanden “meaningful walks”. Dit houdt in dat we een lange wandeling maken en elkaars vragen beantwoorden. Wat is er afgelopen jaar gebeurd? Passen de projecten die ik doe nog bij mij? Wil ik een nieuwe weg inslaan bij toekomstige projecten? Tijdens die “walks” doe je als het ware een stapje terug om vervolgens weer verder te kunnen.
Verder deed ik dit jaar met vrienden “my year’s compass”. Daarbij keken we naar de hoofdlijnen van 2019 -2020. Het is echt goed om de tijd voor zulke dingen te nemen. Ook al lijkt het tijd, die we niet hebben.
Aruna: In het klein doe ik het gewoon door middel van een intentie voor die dag of week. In het groot doe ik het door langer stil te staan. Wat wil ik dit jaar bereiken? Met wat voor mensen wil ik werken? Toen ik voor een baas werkte deed ik dat eigenlijk niet. Ik denk ook niet dat veel werkgevers daar vanzelfsprekend de gelegenheid voor geven.
Freek: Neem ook de ruimte door het zelf voor te stellen bij een werkgever. Die “meaningful walks” hebben we zelf voorgesteld. Vraag gewoon: Hé mogen we daar tijd voor?
Aruna: Precies! Durf dat te vragen. Zo word je minder reactief en meer mindfull en proactief. Je wordt minder geleid door de waan van de dag en je doet minder taken die niets bijdragen aan jezelf of aan het bedrijf.

Hebben jullie nog een take home message aan de jonge professionals?
Freek: Iedereen heeft een personal brand maar het is aan jou om die in te richten. Start met kijken naar wie je bent en waar je voor staat en zoek vervolgens naar de persoonlijke link tussen jou en de dienst of het product dat je levert.
Aruna: Blijf doen wat je leuk vindt en blijf bij jezelf! Sta open en probeer dingen. Zeg niet meteen nee. Daar leer je uiteindelijk het meeste van! 


Delen:

Meer lezen

alle posts

Nieuws Millennials en generatie X: duidelijke verschillen of juist niet? Jonge Consultants Simone en Sebastiaan gaan in de eerste aflevering van Het Hieroo Wisselgesprek over dit onderwerp in gesprek met hun voormalige opdrachtgevers van Mediahuis.

Agenda Op 12 maart 2020 organiseert Hieroo Amsterdam een MeetUp over de balans tussen Werk en Privé. Wil jij leren hoe je deze balans optimaal krijgt? Klik hier voor meer informatie en meld je aan!

Blog Profileren kun je leren en dat hebben we ondervonden bij de eerste MeetUp van 2020 van Hieroo Amsterdam. Jonge Consultant Rooske van Hieroo Amsterdam vertelt in deze blog hoe ze avond heeft ervaren, waarna je zelf een oordeel kan vellen bij het kijken van de aftermovie onderaan deze post!