posts
Laura's eerste maand bij Hieroo Rotterdam

Laura's eerste maand bij Hieroo Rotterdam

 |  1 mei 2020
Afgelopen zomer ben ik, Laura, afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met een master in culturele sociologie. Na een zoektocht en veel praten met mensen, tipte een klant bij mijn studenten bijbaan bij boekhandel Maximus mij over Hieroo. Eenmaal beland op de website van Hieroo kwam ik er snel achter dat ik hier aan de slag wilde. Als geboren en getogen Rotterdammer kunnen werken bij een bedrijf die werkt aan een beter Rotterdam van morgen. Welke Rotterdammert wil dat nou niet?

En zo geschiedde, 1 april startte ik bij Hieroo én kon ik direct aan de slag bij zorginstelling Laurens. De opdracht kwam naar aanleiding van het initiatief #HierooHelpt als gevolg van COVID-19. Zo heeft collega Jonge Consultant Jasper al een opdracht naar een gezichtsmasker gedaan in samenwerking met het Haaglanden Medisch Centrum en TU Delft.

De opdracht bij zorginstelling Laurens kwam als gevolg van de beperkende maatregelen om cliënten te kunnen bezoeken – zowel voor de zorg als van familie en naasten. Om cliënten toch nog te kunnen zien in deze moeilijke tijden, startte Laurens met het project beeldbellen. Zo begon ik – vanuit huis – met mijn eerste opdracht op mijn eerste werkdag. Een vreemd begin om collega’s via beeld te ontmoeten, maar wel toepasselijk gezien de aard van het project.

In de periode dat ik heb meegeholpen aan het project beeldbellen, dacht ik veel mee over de verschillende mogelijkheden binnen beeldbellen en de voor- en nadelen die hiermee gemoeid zijn. Daarnaast had ik ook een ondersteunende rol. Zo heb ik verscheidene documenten gemaakt en oplossingen (mee)bedacht wanneer onderdelen van het project spaak liepen. Een leuk onderdeel bij de opdracht was toen ik voor de verandering één middag niet vanuit huis hoefde te werken. Die middag ben ik met de Hieroo fiets op stap gegaan om enkele smartphones bij cliënten af te leveren. Hier lag ook een uitdaging: want hoe lever je een smartphone zonder fysiek contact? Als oplossing heb ik elke telefoon met (elke keer schone) handschoenen in een zak gedaan, om deze vervolgens aan een statief te hangen en voor de deur te zetten. Zo kon de cliënt zelf de smartphone aannemen en hoefde de cliënt ook niet te bukken.

Tijdens het project, bleek (en blijft) vooral het technologische aspect een uitdaging. Welke applicatie van beeldbellen voldoet aan de huidige AVG? Welke applicatie van beeldbellen is gebruiksvriendelijk voor zowel cliënt als zorgprofessional? Met wat voor soort apparaat (smartphone/ tablet/ laptop/ desktop) gaat Laurens beeldbellen? Dit is een greep uit de vragen waar het team voor stond, die op papier makkelijker bleken te worden opgelost dan in de praktijk. Door de variëteit in hardware en software is er op het moment van schrijven nog geen eenduidige oplossing wat betreft beeldbellen. Aangezien elke cliënt anders is en een andere zorgvraag heeft, is de verwachting ook dat beeldbellen ook ‘op maat’ zal zijn. Dit houdt in dat de ene cliënt bijvoorbeeld zal leren bellen met een smartphone, terwijl de andere een tablet nodig heeft.

Momenteel ga ik alweer verder naar mijn volgende opdracht binnen Laurens. Wat ik uit mijn vorige opdracht zeker zal meenemen, zijn de verschillende belangen die spelen bij zowel zorgprofessional als cliënt. Ondanks dat beide partijen vaak wel willen, is het kunnen een ander verhaal. Hoe goed iets ook klinkt op papier – het moet ook uitvoerbaar zijn in de praktijk. Oplossingen bedenken voor dit soort uitdagingen ga ik graag aan.

Zo was mijn eerste opdracht een zeer relevante uitdaging om tijdens de corona-crisis bij betrokken te zijn!


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog De reis is onderdeel van de bestemming. Arie vertelt over zijn reis naar Hieroo. Wat bracht hem naar dit traineeship? En wat kan hij jou leren over jouw stappen naar de toekomst? Je leest het in deze blog!

Agenda Wil jij Hieroo Utrecht beter leren kennen? Dat kan tijdens de digitale Inhouse@Hieroo Utrecht!

Blog Maud blikt met haar achtergrond als organisatiepsycholoog terug op hoe het thuiswerken haar tot nu toe af gaat en geeft praktische tips mee aan de lezers van dit blog.