ABN AMRO - Competence & Learning
Hieroo AmsterdamCatharina heeft in haar opdracht laten zien een echte doorzetter te zijn. Werkend met complexe materie en een divers stakeholderveld heeft zij tijdens de adviesfase door middel van scherpe analyse de kansen en uitdagingen beschreven, op basis waarvan de opdracht verdere invulling heeft gekregen.
Achtergrond
De digitaliseringstrend in de bankenwereld en de ‘war for talent’ maakt dat ABN AMRO zijn zichtbaarheid op IT-gerelateerde opleidingen wil vergroten. De bank wil studenten de mogelijkheid bieden om mee te denken op de IT-gerelateerde vraagstukken. Op deze manier ontdekken studenten op een leuke en leerzame manier dat de bank veel te bieden heeft op IT-gebied. Met deze ervaringen zullen meer IT studenten de bank overwegen als toekomstige werkgever. Daarnaast draagt het gezamenlijk onderzoek doen met universiteiten bij aan de innovaties op gebied van technologische ontwikkelingen.
In het verleden zijn er – verspreid over de verschillende I&T afdelingen – al enkele samenwerkingen met hogescholen en universiteiten opgezet. Deze waren sterk afhankelijk van het netwerk van de manager binnen de academische wereld. De meeste managers weten niet goed hoe ze een samenwerking moeten opzetten. En wanneer een succesvolle samenwerking is afgerond eindigt bovendien de relatie met de universiteit ook.
Vraag
Vanuit de managers bestaat de behoefte om meer samen te werken met hogescholen en universiteiten. Het project van Catharina is geïnitieerd om een centraal contactpunt in te richten dat de samenwerkingen met hogescholen en universiteiten kan optimaliseren en verder uitbreiden. Het University Relations Desk biedt managers ondersteuning en expertise in het opzetten van een samenwerking. Bovendien onderhoudt het University Relations Desk de contacten met hogescholen en universiteiten en kan het samenwerkingsmogelijkheden identificeren en de match leggen.
Aanpak
Tijdens de eerste fase schrijft Catharina een adviesrapport met de visie, ambities en doelen van het University Relations Desk. In het rapport wordt ook aandacht besteed aan de haalbaarheid; welke type samenwerkingen er mogelijk zijn binnen het budget, en hoeveel werknemers er nodig zijn om het centrale punt, de communicatie en de ondersteuning te kunnen bieden. Tijdens de tweede fase van de opdracht worden de documenten geschreven, processen ingericht en worden de resources verzameld die nodig zijn om het University Relations Desk operationeel te maken.