GVB
Hieroo AmsterdamAchtergrond
Wie aan Amsterdams openbaar vervoer denkt, denkt natuurlijk aan GVB. De vervoerder zorgt er al ruim honderd jaar voor – voorheen Gemeentevervoerbedrijf – dat de reiziger van A naar B komt. Of de reiziger nu de bus, metro, tram, of het pondje (Amsterdams voor veer) pakt, de reiziger komt altijd aan op bestemming.
Met ongeveer 5000 medewerkers is GVB een van de grootste werkgevers in Amsterdam. In de strategie van GVB staat de reiziger centraal. De kernwaarden van de vervoerder zijn gastvrij, verbindend en betrouwbaar. GVB is onlosmakelijk verbonden met Amsterdam en beweegt daarom met de stad mee.
Vraag
Roos is gevraagd om de medewerkers van nieuwe personeelspassen te voorzien. Iedere GVB’er heeft nu een personeelspas in de vorm van een OV-chipkaart. In 2024 moet GVB echter van de OV-chipkaart af, want vanaf dan is het mogelijk overal in te checken met je pinpas of mobiele telefoon. Tijd voor een nieuwe personeelspas dus!
Rubens opdracht bestaat uit drie projecten, te beginnen met de implementatie van de Europese SIRI-standaard – een protocol voor het delen van reisinformatie. Ook voert hij een nieuwe omroep in en werft hij een nieuwe Payment Service Provider. Deze projecten hebben als gemeenschappelijk doel om zowel de reis als de reisinformatie te verbeteren.
Wouter houdt zich de komende maanden bezig met de implementatie van de 15G. De invoering van deze nieuwe tram gaat gepaard met veranderingen in de manier van werken voor bestuurders en onderhoudsmonteurs. Verder gaat Wouter zich inzetten voor de bouw van een wachthuisje en draagt hij bij aan de prioritering van sprints in een Agile-omgeving.
Aanpak
In en rondom GVB zijn veel stakeholders actief: de Vervoersregio Amsterdam, Gemeente Amsterdam, bestuurders, conducteurs, en onderhoudspersoneel. Iedere stakeholder heeft andere belangen en op een andere manier baat bij de realisatie van de projectproducten. Aan de Jonge Consultants dus om tot optimale resultaten te komen.
(Verwacht) resultaat
Nieuwe personeelspassen voor de medewerkers, nog betere reisinformatie voor de reiziger, en een fijn wachthuisje waar het personeel tot rust kan komen tussen de diensten in. Dat is waar de Jonge Consultants de komende maanden onder andere naar streven.