Het 4e Gymnasium
Hieroo AmsterdamTessel helpt mij uit de brand door mij veel voorwerk uit handen te nemen zodat ik me kan focussen op de grote lijn.
Achtergrond
Het 4e Gymnasium is een categoraal gymnasium, gelegen in de Houthavens in Amsterdam West. Het 4e Gymnasium biedt onderwijs op hoog niveau – het is een school waar leerlingen worden uitgedaagd om verder te kijken, dieper te graven en zich breder te ontwikkelen. De missie van het 4e Gymnasium luidt: eigentijds gymnasiaal leren toegankelijk maken voor iedereen met een vwo-advies. Aan deze missie wordt op verschillende manieren gewerkt: in de leslokalen en schoolbreed. Thema’s die schoolbreed spelen zijn onder andere het smartphonegebruik op school, de rol van burgerschap in het onderwijs en de onderwijskwaliteit. Om beleid op te stellen dat bijdraagt aan de missie van het 4e Gymnasium werkt Tessel tijdelijk mee als beleidsmedewerker.
Vraag
Het doel van de opdracht is omtrent een aantal beleidsthema’s ideeën en commentaren op te halen en in kaart te brengen hoe deze zich tot elkaar verhouden. De opgehaalde informatie maakt inzichtelijk hoe stakeholders op school (leerlingen, medewerkers of ouders) over verschillende thema’s nadenken en vormt de basis voor een beleidsvoorstel welke de rector kan voorleggen aan de medezeggenschapsraad.
Aanpak
Ik stel beleid op over verschillende onderwerpen op het 4e Gymnasium. Eén van de thema’s waarover ik schrijf is het smartphonegebruik op school. Ik ben begonnen met het verzamelen van (wetenschappelijke) informatie omtrent de invloed van smartphones in het onderwijs. Vervolgens ben ik in gesprek gegaan met de verschillende stakeholders op school: de leerlingen, medewerkers en ouders. Ik breng in kaart hoe de verschillende stakeholdersgroepen denken over smartphones in het onderwijs en specifiek over smartphonegebruik op het 4e. Vervolgens stel ik vast wat de overeenkomsten en verschillen zijn in de ervaringen van de stakeholdersgroepen. Ik gebruik deze informatie voor het formuleren van een concreet beleidsvoorstel. In het geval van smartphonegebruik op school had dit de vorm van een drietal scenario’s inclusief randvoorwaarden die overwogen kunnen worden om het smartphonegebruik op school te reguleren.