posts
RET: Geen woorden maar daden 1

RET: Geen woorden maar daden

> |  25 juni 2019
Rotterdam is een unieke en mooie stad. Maar zoals elke stad, kent Rotterdam haar eigen problematieken, bijvoorbeeld de grote verschillen tussen arm en rijk en gezondheid. Om hier een bijdrage aan te kunnen leveren, is het voor Hieroo, en haar moederbedrijf SeederDeBoer, belangrijk om vanuit verschillende invalshoeken écht te weten welke thema’s de stad bezig houden. En welk Rotterdams bedrijf is door de hele stad actief en weet als geen ander wat er speelt in de stad? Precies, het Openbaarvervoerbedrijf RET!

In een eerste kennismaking met Beatrix Lourens, manager sociale veiligheid is er gesproken over (sociale) veiligheid in de stad. Voor de RET is dit een belangrijk thema gezien zowel de medewerkers als alle gebruikers van het openbaar vervoer zich veilig horen te voelen in het openbaar vervoer en de directe omgeving. Helaas is dit niet altijd het geval en is het aan RET de taak hier snel op te acteren. Om de (sociale) veiligheid te waarborgen werkt RET met het OM, de politie en de gemeente samen om de problemen aan te pakken. Geen woorden maar daden. Beatrix Lourens gaf aan dat, als we écht willen weten wat er speelt, dit zelf te ervaren door een dagdeel mee te lopen bij RET.

Manon (Hieroo) en Lana (SeederDeBoer) hebben deze unieke kans aangegrepen en op 5 juni was het zo ver. We zijn gekoppeld aan Eiso Broersma, gebiedsmanager Rotterdam Zuid. Om de situatie te ervaren heeft Eiso Broersma een presentatie gegeven over risicogericht werken en ons geïntroduceerd aan de Buitengewoon Opsporingsambtenaren Openbaar Vervoer (BOA OV RET). De BOA treedt op als de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt verstoord of het risico daarop bestaat. Zij zijn dus de eerste die te maken krijgen met een agressieve hooligan na een wedstrijd in de Kuip of een dronken jongere na een avondje stappen. Ook zorgen verwarde personen en bedelaars regelmatig voor overlast. Bij de BOA staat de-escalatie altijd voorop, juist op de momenten waarbij zij agressief benaderd worden.

Onder leiding van Richard Boekhorst zijn wij met de BOA meegegaan op kaartcontrole in de metro en tram. Daar hebben wij gezien hoe de BOA’s hun werkzaamheden combineren met servicegerichtheid. Door zelf kaarten te controleren hebben wij ervaren hoe lastig het is om, naast het controleren van de kaarten van de reizigers, de omgeving en elkaars veiligheid in de gaten te houden.

Tijdens de meeloop ochtend zijn we oprecht verrast door het warme welkom, het vertrouwen en de tijd die de collega’s van Sociale Veiligheid hebben uitgetrokken om ons op sleeptouw mee te nemen. RET geeft een familiegevoel en straalt transparantie en betrokken medewerkers uit.

Daarbij hebben wij ontzettend veel respect voor de BOA’s, bestuurders en conducteurs gekregen. Dit, door het besef dat zij, ondanks de gevaarlijke situaties waarin zij soms terecht raken, hun werk met veel passie en op een servicegerichte wijze uitvoeren. Want voor het gros van de reizigers zijn de RET medewerkers juist aanwezig om de reis zo aangenaam mogelijk te maken. Dat zij hier succesvol in zijn blijkt het uit het feit de RET in 2018 is uitgeroepen tot ‘Klantvriendelijkste openbaar vervoerbedrijf van Nederland’.

RET, dank voor de unieke kijk in jullie bedrijf!


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog Werken aan een betere stad van morgen: de Hieroo Community Challenge is één van de manieren waarop we onze missie waarmaken. Tijdens het traject van de Community Challenge verdiepen de Jonge Consultants zich in een zelf gekozen maatschappelijk vraagstuk dat speelt in de stad .

Blog Als Jonge Consultant bij Hieroo ben je gewend om met mensen te werken vanuit allerlei verschillende studierichtingen. Dit is niet alleen leuk en leerzaam, maar maakt ook dat inspiratie en input voor het consultancyschap soms uit onverwachte hoek kan komen.

Blog Het kabinet heeft besloten om jaarlijks 65 miljoen euro vrij te maken om dakloosheid structureel te verminderen en uit te bannen. De coronapandemie kan zo weer oplaaien. De inflatie raakt de dak- en thuislozen doelgroep. We voelen dat we iets aan het probleem willen doen. Wat en hoe precies weten we nog niet, daar willen we ons de komende periode in verdiepen. 

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites