posts
Vandaag werken aan het ziekenhuis van morgen 1

Vandaag werken aan het ziekenhuis van morgen

> |  9 maart 2021
Ik was nog maar net klaar met de onboarding bij Hieroo Rotterdam en amper twee weken aan het werk, toen Manon (Lead Hieroo Rotterdam) het team vertelde dat ze was gebeld voor een concrete opdracht. Een opdracht die snel serieus ging worden en waarvan meer details zouden volgen.

Van start
Nietsvermoedend vervolgde ik mijn dag en was het geen moment in me opgekomen dat die opdracht naar mij zou kunnen gaan. Ik was per slot van rekening pas net begonnen.

Later op de dag nam Manon contact met me op en liet weten dat ze mij op de opdracht wilde zetten. Mijn verbazing maakte al snel plaats voor blijdschap. Ik ging onderdeel uitmaken van een team van SeederDeBoer en met hen een traject op bestuurlijk niveau begeleiden waarbij de nadruk zou liggen op de verdere ontwikkeling van een ziekenhuis. Tijdens mijn studies had ik al een interesse ontwikkeld in de besturing van (zorg)organisaties. Zo schreef ik mijn masterscriptie over de rol van strategie en besturing bij de inbedding van patiëntportalen in Nederlandse ziekenhuizen.

In de theorie klinkt veel al snel interessant, maar nu kreeg ik ook de kans om het in de praktijk te ervaren. Een leuke kennismaking met het team en een bundel documentatie verder, en de opdracht was begonnen.

Een sprong in het diepe
We gingen in de documentatie op zoek naar de kern van de organisatie. Hiermee werd een proces opgezet waarbij de kaders van organisatieontwikkeling scherper gesteld moesten worden en bepaald wat daarvoor nodig is. De richting was helder, het pad moest nog uitgestippeld worden. Dit zou via digitale groepssessies en individuele gesprekken gaan gebeuren.

“de rol van´fly on the wall’, stelde me in staat te luisteren naar wat er echt gezegd of bedoeld werd”

En zo werd het ineens bijna dagelijkse kost voor ons team om in calls te zitten met de top van het ziekenhuis. Het besef was er al snel bij mij dat ik in mijn eerste opdracht onderdeel was van een bijzonder adviestraject, en dat besef groeide na verloop van tijd steeds meer. De grootte van het traject werd des temeer duidelijk naarmate we de hand begonnen te leggen aan de uitwerking van het advies.

Mooi vond ik een metafoor die wat later in het traject voorbijkwam, die van het kompas en de magneet. Het kompas helpt met navigeren. De magneet is het lonkend perspectief, daar waar je naartoe getrokken wordt. In dit geval was het kompas de ziekenhuistop waar de taak bij berustte alle medewerkers de juiste richting op te coachen.

Daar zit je dan…
Gezien mijn ondersteunende rol in het team was ik vaak meer een ´fly on the wall´ dan actief gesprekvoerder in calls met het ziekenhuis. Alhoewel dit soms wat onwennig voelde zag ik dit wel als een waardevolle les. Het stelde me in staat te luisteren naar wat er echt gezegd of bedoeld werd en zorgde ervoor dat ik binnen mijn team steeds meer durfde toe te voegen en kritisch durfde te zijn.

“Het kompas helpt met navigeren. De magneet is het lonkend perspectief, daar waar je naartoe getrokken wordt”

Door met het team veel in gesprek te zijn, om calls na te bespreken of sessies voor te bereiden, groeide de onderlinge relatie voor mij naar een relatie van gelijkwaardigheid. Af en toe voelde het verschil tussen interacties met het team en de ziekenhuistop wel wat vreemd, aangezien ik achter de schermen meer aanwezig was dan op de voorgrond. Desalniettemin heb ik wel altijd het idee gehad dat ik op waarde werd geschat door het ziekenhuis en probeerde ik van de spaarzame momenten dat ik aan het woord was goed gebruik te maken.

Door nauw betrokken te zijn geweest in dit organisatieontwikkelingstraject heb ik het belang van stakeholdermanagement in de besturing van een organisatie gezien. Hiervan realiseer ik de uitdagingen die daarbij komen kijken, hoe lastig het kan zijn in de praktijk en hoe knap het is om het goed te doen. Met elkaar in verbinding staan en het echte gesprek op tafel krijgen vereist naast professionaliteit ook een bepaalde ruimte voor emotie, wat lang niet altijd een vanzelfsprekendheid is.

Eind goed, al goed?
De uitwerking van het advies voelde soms als een balanceer act tussen abstract en concreet, waarbij afstemming op en met belanghebbenden centraal stond. Dit is iets wat veel aandacht behoeft en essentieel is voor het ontwikkelen van draagvlak.

“Met elkaar in verbinding staan en het echte gesprek op tafel krijgen vereist naast professionaliteit ook een bepaalde ruimte voor emotie, wat lang niet altijd een vanzelfsprekendheid is.”

Uiteindelijk is er een agenda ontwikkeld die de ziekenhuistop de komende jaren inspireert de organisatie verder te ontwikkelen. Ik ben heel benieuwd hoe het advies in de organisatie verwerkt gaat worden. Persoonlijk heeft het traject mij geboeid van begin tot eind. Soms leek het net een rit in de achtbaan, maar wel één waar ik graag in zat. Ook al ben ik pas net komen kijken, ik weet nu zeker dat besturing van zorginstellingen me enorm prikkelt en ik daar nog lang niet uitgekeken ben. De zorgsector gaat zeker nog vaker van me horen!


Delen:

Meer lezen

alle posts

Agenda Lean, je hebt er vast wel eens van gehoord. Een systematische aanpak om werkprocessen efficiënter te maken en zo uiteindelijk minder kosten te maken. Klinkt veelbelovend, maar hoe werkt dat in de zorg? Op 16 april organiseert Hieroo een sessie aan de hand van onze ervaringen uit de praktijk . Op deze manier kan ook jouw organisatie verspillingen in de zorg tegengaan en meer waarde creëren voor de cliënt.

Nieuws Hieroo Rotterdam en de Rotterdamse consultants van SeederDeBoer vormen dé consultant van Rotterdam.

Nieuws Het thema "vaccineren" staat vandaag de dag centraal in het publieke debat – en de meningen hierover zijn verdeeld. Om meer inzicht te krijgen in hoe Rotterdammers hierover denken en welke drempels zij mogelijk ervaren, hebben wij een kleinschalig actieonderzoek afgenomen in Rotterdam.

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites