posts
Lemonade sessions

De Lemonade session toegepast

 |  1 april 2021
In een Lemonade Session stimuleert Hieroo het creatieve denkproces van het team of organisatie. Dit kan gericht zijn op een specifiek vraagstuk of project. In dit blog een beschrijving van één de Lemonade Sessions die we hebben gefaciliteerd uitgevoerd in samenwerking met GGD Rotterdam Rijnmond.

Jonge Consultants Rogi en Laura van Hieroo Rotterdam hebben een actieonderzoek verricht om inzichten te krijgen in de vaccinatiebereidheid rondom het COVID-19 vaccin in Rotterdam. De resultaten uit dit onderzoek vormde de input voor de online Lemonade Session, waarin wij met GGD Rotterdam-Rijnmond en 15 andere stakeholders aan de slag met deze resultaten.

Deze Lemonade Session resulteerde in 3 concrete aanbevelingen.

1. Verzamel
Conform de Lemonade Session methodiek begint het proces met het verzamelen van informatie in een divers team. In het kader van het vraagstuk rondom vaccinatiebereidheid is deze stap gezet in de vorm van een actieonderzoek. Hieruit is de informatie verzameld om vervolgens met een diverse groep stakeholders over in gesprek te gaan.

In dit onderzoek hebben we informatie van 300 respondenten ontvangen en konden we tijdens de Lemonade Session rekenen op diverse stakeholders bestaande uit huisartsen, apothekers, een welzijnsorganisatie, studenten, artsen/virologen/sociologen, het SPIOR en de GGD Rotterdam-Rijnmond. Verschillende perspectieven triggert het creatieve vermogen en bevordert de discussie! Dit komt in de volgende fase goed tot zijn recht.

2. Snijd
In dit proces gaat het om onderzoek gericht op de informatie. Hierbij is het belangrijk om vragen te stellen en bepaalde aannames uit te diepen. Dit is het meest effectief wanneer er vanuit verschillende perspectieven wordt gedacht, zodat het onderwerp goed door de deelnemers wordt omvat. De werkvorm ‘world café’ is hierbij een effectieve werkvorm, die we in deze fase hebben toegepast.

Binnen deze werkvorm zijn we met de deelnemers uiteengegaan in drie break-out rooms, ieder gericht op één van de drie thema’s (informatievoorziening, het vaccin en vaccinatieprogramma). Door, onder leiding van Consultants van Hieroo, het gesprek aan te gaan in de verschillende break-out rooms hebben de deelnemers een beter beeld gekregen van ieder thema en is er vanuit ieders perspectief bijgedragen aan dit beeld.

De waarde van dit onderdeel is dat iedere deelnemer nu beschikt over dezelfde informatie en het creatieve vermogen dankzij elkaars inbreng wordt gestimuleerd!

3. Pers
De derde stap bij een Lemonade Session gaat erom dat de ideeën en inzichten uit de vorige stap worden gefilterd en geselecteerd.

Tijdens deze Lemonade Session hebben we dit gedaan met behulp van de werkvorm ‘Hoe Kun Je’ (HKJ’s) met tot doel te komen tot concrete voorstellen.

De losse ideeën uit de vorige stap worden concreter gemaakt door een aantal Hoe Kun Je vragen te formuleren per thema. Een voorbeeld hiervan is: Hoe kun je ervoor zorgen dat moeilijk te bereiken doelgroepen wél worden bereikt?

Door de diversiteit aan deelnemers kwamen we in deze fase tot waardevolle en diverse perspectieven.

4. Mix
In deze laatste stap zijn we in kleine groepjes oplossingsgerichte en concrete ideeën gaan formuleren vanuit de verschillende HKJ’s. Dit is de fase waarin de uitwerkingen uit de vorige 3 stappen samenkomt, om te komen tot een eindresultaat.

In deze Lemonade Session is er 1 concept/advies per thema uitgewerkt en is de sessie afgesloten met een korte pitch per concept (3 pitches in totaal). Deze 3 concepten zijn terug te vinden op onze website en zijn met enthousiasme ontvangen door de GGD Rotterdam-Rijnmond. Vooral het feit dat verschillende stakeholders tegelijk hebben gewerkt aan dit vraagstuk was voor hen van grote waarde.

In deze korte uiteenzetting van een Lemonade Session hebben we laten zien hoe wij in 4 stappen, in slechts 4 uur tot 3 concrete en opvolgbare concepten hebben kunnen komen waar de GGD Rotterdam-Rijnmond nu intern mee verder kan.

Ook benieuwd hoe een Lemonade Session voor jouw team of organisatie van waarde kan zijn? Neem vrijblijvend contact met ons op!


Delen:

Meer lezen

alle posts

Actueel In deze tweede aflevering gaat Tjerk in gesprek met Maria Jacobs, bestuurder van het Radiotherapiecentrum Maastro. Maria doet wetenschappelijk onderzoek op het gebied van innovatie implementatie en vertelt over haar bevindingen en waarom men actief de tijd moet nemen om innovaties te implementeren.

Nieuws Lees hier meer over Community Challenge van Hieroo Rotterdam. Samen met Gemeente Rotterdam geven we binnen het netwerk Gezond010 een impuls aan de satelliet "Rotterdam Rookvrij".

Nieuws We hebben weer goed nieuws te melden! Per 1 september opent Hieroo een vestiging in Groningen en Zwolle!