posts
Automatische concepten 7

Ga jij binnenkort je onderzoek presenteren? 5 tips voor een effectieve en creatieve presentatie

> |  28 mei 2021
Dit jaar deed ik een opdracht bij Middin, een onderzoek van drie maanden. In de laatste week had ik 20 minuten om mijn bevindingen, resultaten en aanbevelingen te delen met het regiomanagement. Die tijd wilde ik natuurlijk zo goed mogelijk benutten! Ik verdiepte me in hoe ik mijn presentatie zo effectief en interessant mogelijk kon maken. Terugblikkend op mijn opdracht deel ik graag mijn tips!

1. Hou het doel voor ogen
Vraag je allereerst af wat het doel en de uitkomst moet zijn van jouw presentatie. Wat wil je dat er gaat gebeuren? In mijn geval wilde ik dat het regiomanagement mijn aanbevelingen zou oppakken en uitvoeren. Maar ook wilde ik ze nieuwe inzichten te bieden vanuit mijn onderzoek, en motiveren om die uitgebreider terug te lezen in mijn rapport. Misschien een inkopper, maar vaak zijn er dus meerdere doelen. Schrijf ze ergens op en ga ernaar terug terwijl je de presentatie maakt! Denk daarnaast aan het doel van je publiek. Hebben zij hetzelfde belang als jij? Of wil je hen juist ergens van overtuigen? Het hielp mij om de presentatie door hun ogen te bekijken – wat maakt het relevant en interessant voor hen? Wat kan ik vertellen om hun interesse te wekken en vast te houden? Hierover meer in tip 3 en 4.

2. Maak het verhaal leidend, niet de data
Ik vond dit zelf het lastigste, want ik ben al snel bezig met afbeeldingen zoeken zonder dat ik weet wat ik daarbij ga vertellen. Dus bij mij werd het een soort ping pong van tekst maken, dan weer slides, tekst toevoegen etc. Het voordeel van eerst de tekst schrijven is dat je verhaal leidend is en de slides ondersteunend zijn aan wat je zegt. Een afbeelding, grafiek of model kan daarvoor genoeg zijn. Om een goede structuur in je verhaal je krijgen kun je het beste even googlen op Barbara Minto’s ‘Pyramid Principle’. Zorg er sowieso voor dat je per slide nooit meer dan 1 boodschap hebt, en dat de titel van de slide de voornaamste ’takeaway’ van die slide is.

3. Begin met het belangrijkste
Veel mensen zijn druk, en in de zorg is dat niet anders. Een goede tip die ik van mijn opdrachtgeefster kreeg was: begin altijd met het belangrijkste, met het antwoord op de hoofdvraag of de kern van je bevindingen. Dat paste ik toe in mijn eindrapport en presentatie. Het moeilijkste hieraan is schrappen wat niet past in de opbouw van je verhaal (zoals de ‘pyramide’ opbouw). Dus ja, ook de uitleg over je methode waar je weken of maanden mee bezig was. Zo wilde ik heel graag vertellen over de interview methode die ik vanuit design thinking had toegepast op de doelgroep – maar daar was niet genoeg tijd voor. Daarnaast  hoefde het merendeel van de groep er ook niets mee te doen. Als het niet relevant is voor het doel dat je voor ogen hebt… you have to kill your darlings. 

4. Vertel een verhaal over mensen
Als het kan, vertel dan je verhaal aan de hand van mensen. In mijn werk heeft ieder onderzoek uiteindelijk betrekking op mensen. In mijn eindpresentatie deelde ik de 3 belangrijkste inzichten en aanbevelingen aan de hand van 3 fictieve personen: Mimi, Mounir en Merel. Zij waren respectievelijk cliënten en zorgbegeleiders bij Middin voor wie mijn aanbevelingen een verschil of verandering zouden maken. En het werkte! Toen ik klaar was gebruikten de zorgmanagers die drie namen als ‘haakje’ om het over mijn resultaten te hebben. Het maakt het tastbaar en simpel om te onthouden – en zal dat ook doen op lange termijn. 

5. Set the stage – voor én na je presentatie
Ga je online presenteren? Wees niet bang om met alle aanwezigen ‘in te checken’. Begin nooit direct met presenteren! Er zijn genoeg tips online te vinden, het simpelste is iedereen dezelfde vraag te laten beantwoorden. Jij én je presentatie zijn het waard om de aandacht te krijgen die het verdient. Als je presentatie is afgelopen komen er natuurlijk vragen. Al op de universiteit leerde ik het belang van back-up slides; extra slides die je toevoegt aan het einde van je powerpoint met meer data, uitleg en grafieken uit je onderzoek. Zo kun je die er snel bij zoeken om dieper op bepaalde onderdelen in te gaan als er vragen over komen. Hopelijk helpen deze tips jou bij het vertellen en presenteren van jouw onderzoek! Tot slot kun je hier meer lezen over mijn opdracht bij Middin.

Ga jij straks afstuderen en ben je op zoek naar een baan? Lees hier meer over solliciteren en ontmoet het team tijdens de Inhouse@Hieroo Rotterdam.


Delen:

Meer lezen

alle posts

Agenda Wil je graag weten hoe het is om bij Hieroo Rotterdam te werken? Meld je dan aan voor Inhouse@Hieroo Rotterdam!

Blog In dit blog vind je de belangrijkste vragen die bij onze JC-ers speelden bij het maken van een keuze voor Hieroo. Mogelijk helpen de antwoorden op deze vragen jou in het maken van een keuze!

Blog Mark Damen is per 1 april gestart als Jonge Consultant bij Hieroo Rotterdam. In dit blog deelt hij hoe zijn eerste weken heeft ervaren.

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites