opdrachten
Middin 1

Middin

Hieroo Rotterdam
Kelly deed onderzoek bij Middin Rijnmond waarin zij kwantitatief en kwalitatief in kaart brengt welke veranderingen Corona teweeg heeft gebracht op het gebied van werk en dagbesteding voor cliënten.
Kelly was vasthoudend in haar onderzoek. Zij combineerde gegevens die op het oog veel gaten vertoonden en zocht naar nieuwe mogelijkheden om kwalitatieve data te genereren. Zij rapporteerde de resultaten op een vernieuwende manier.
Karin Wiggers - Regioadviseur

Achtergrond
Middin is een zorginstelling in Zuid-Holland. Middin biedt met circa 3.600 medewerkers ondersteuning en zorg op woonlocaties, activiteitencentra, op school of aan huis aan zo’n 5.900 mensen met een beperking. Onder deze groep vallen mensen die kwetsbaar zijn vanuit veel verschillende aandoeningen of omstandigheden: niet aangeboren hersenletsel (NAH) en verstandelijke of lichamelijke beperking.

De organisatie is verdeeld in verschillende regio’s, Kelly doet haar onderzoek voor Middin regio Rijnmond.

Vraag
Voor cliënten van Middin is werken en participeren heel belangrijk. De visie op werk van Middin is: iedereen doet mee en levert naar vermogen een bijdrage aan de maatschappij. Door Corona is de invulling van werk en dagbesteding (tijdelijk) gewijzigd. Middin wilde graag zicht op de veranderingen en de manier waarop cliënten de veranderingen ervaren.

Het onderzoek heeft tot doel om op basis van het verkregen beeld vervolgstappen, aangaande de inrichting en organisatie van de dagbesteding, te bepalen in samenwerking met de zorgmanagers van Middin Rijnmond.

Aanpak
Kelly ging eerst in gesprek met alle zorgmanagers van de woonlocaties bij Middin Rijnmond om meer te weten te komen over werk & dagbesteding bij Middin (voor en tijdens Corona). De volgende stap was het bepalen van variabelen, verzamelen van beschikbare data, ophalen van ontbrekende gegevens en deze analyseren.

Voor het meten van de ervaren kwaliteit door cliënten, organiseerde Kelly individuele- en groepsgesprekken waarin cliënten een ‘typische’ dag van vóór en tijdens corona omschreven en/of visueel maakten op een tijdlijn. Deze methode is gebaseerd op de ‘day in the life’ methode vanuit design thinking.

Resultaat
Na analyse van de kwantitatieve en kwalitatieve data werden de resultaten van beide onderdelen gebundeld in een visueel verslag. Het onderzoek leidde tot verschillende resultaten met aanbevelingen voor de korte en lange termijn. Kelly presenteerde deze aan het regio management. Zij gaan in verschillende teams aan de slag met haar bevindingen & aanbevelingen.

Learning Kelly
Gedurende deze opdracht stond ik vaak stil bij de vraag het onderzoek, en wat het doel was de bevindingen ervan. Door de Corona lockdown kon ik niet even aankloppen bij Middin collega’s om erachter te komen welke vragen bij hen leefden. De situatie dwong mij om gesprekken en interviews ruim van tevoren in te plannen en die tijd te gebruiken om goed te luisteren en door te vragen. Mede daardoor lag mijn focus op een aantrekkelijk en duidelijk eindrapport en effectieve communicatie daarvan.

Ik ben blij dat ik die ervaringen kan meenemen naar volgende opdrachten.


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites