Hieroo Twente Community Challenge: Sociaal impact ondernemen
Blog> | 20 januari 2023Wat is de Hieroo Community Challenge?
Jaarlijks selecteert elke Hieroo vestiging een sociaal-maatschappelijk vraagstuk dat leeft in de stad waar alle Jonge Consultants gezamenlijk mee aan de slag gaan. Door middel van co-creatie met diverse betrokken stakeholders bij het vraagstuk werken we van uitdagingen naar oplossingen. We doen dit op basis van de Theory U methodologie van Otto Scharmer. Theory U is wereldwijd een sterk groeiende methode voor vernieuwing en transformatie van mens en organisatie. De methode is gebaseerd op bewustzijn om systemen te veranderen. In het U-proces ben je bewust van jezelf, de betrokkenen en alle aspecten die met een vraag samenhangen. Om een échte verandering te maken in een complexe omgeving is het de uitdaging om te leren vanuit de toekomst, in plaats van te leren vanuit het verleden.
Op basis van Theory U doorlopen wij een jaarlijks traject met verschillende fasen waarin we: een sociaal-maatschappelijk thema kiezen, partners verbinden, ons verdiepen in het thema en toewerken naar een Challenge dag. Het doel van de Community Challenge is om gezamenlijk met de partners een oplossing of positieve impact op – een deel van – een maatschappelijk vraagstuk te realiseren.
De Twentse Community Challenge 2022-2023
Inmiddels hebben wij als Hieroo Twente een thema gekozen waarin wij dit jaar focussen, namelijk ‘sociaal impact ondernemen’. Veel mensen vragen zich dan als eerste af “wat is überhaupt sociaal impact ondernemen?”. Deze vraag laat zich niet zo makkelijk beantwoorden en er is ook zeker niet één definitie, echter in onze ogen betekent het: ondernemen waar je focust op brede maatschappelijke winst en niet alleen op financiële winst. Tony chocolonely is in onze ogen zo’n onderneming, omdat ze zorgen dat mensen slaafvrij van een stukje chocolade kunnen genieten. Echter sociaal impact ondernemen is voor ons ook een lokale ondernemer die zijn wegwerpkoffiekopjes inruilt voor een duurzamer alternatief of die iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt.
Zoals je al leest: een erg uitgebreid thema! Omdat het thema veelal nog onbekend is bij organisaties en ondernemer geven wij er dit jaar aandacht aan. Hierbij beginnen we bij stap 1, namelijk het gesprek aangaan over wat ‘sociaal impact ondernemen’ is en hoe je een stap in de juiste richting kan zetten. Hierbij laten we ons o.a. inspireren door de impact adviseurs van de ROZ-groep. Uiteindelijk is ons doel om in maart 2023 een evenement te organiseren waar we het belangrijke thema ‘sociaal impact ondernemen’ op de kaart zetten bij alle ondernemers en organisaties in Twente
Wij zullen onze blog regelmatig updaten en uitleg geven wat we hebben gedaan en welke plannen wij nog hebben.
Updates over de Community Challenge
Juli en Augustus
In juli hebben we ons eerste leermodule gehad. De leermodule stond in het teken van instappen in de challenge en samenwerken met partners. Dit sluit aan op de eerste beweging in het proces van Theory-U, namelijk co-initiëren. Co-initiëren houdt in dat je stil gaat staan bij je eigen intentie. Het is de bedoeling dat we stil staan en beginnen met luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Elke stad houdt zich bezig met eigen thema’s en (potentiële) partners te binden.
De maand augustus stond in het teken van brainstormen over een thema waarop wij ons willen gaan focussen. Hierbij is er gekeken naar verschillende thema’s die momenteel in Twente een grote rol spelen. Hierbij is er uiteindelijk voor het thema “Sociaal Impact Ondernemen” gekozen.
September
In september hebben we deskresearch gedaan over het onderwerp “Sociaal Impact Ondernemen”. We hebben gekeken naar verschillende Sociaal Impact Ondernemingen. Daarnaast hebben er verschillende gesprekken plaats gevonden over het thema. Wat verstaan wij onder Sociaal Impact Ondernemen? En waarom vinden wij dit een belangrijk thema?
Oktober
In oktober was er een MeetUp georganiseerd. De MeetUp werd gegeven door Arjan Middelkoop. Arjan Middelkoop is adviseur sociaal impact bij het ROZ. ROZ deelt kennis om ondernemerschap zo groot mogelijk te maken. Van grote tot kleine bedrijven en van starters tot ervaren ondernemers. Er waren verschillende deelnemers aanwezig tijdens de MeetUp. Dit zorgde voor een interessant gesprek wat iedereen nou vindt van sociaal impact ondernemen. Tevens was oktober ook de maand waarin ons eerste nieuwsbrief eruit ging! Hierin werd de Community Challenge ook in besproken.
November
Op 8 november hadden we ons 2e leermodule in Utrecht. Dit is weer een gezamenlijk moment waarin we de andere Hieroo collega’s weer eens zien. Het is interessant en leuk om te zien waar elke hub zich mee bezig houdt. Zo hebben onze collega’s uit Zwolle het thema “jongerenparticipatie op de arbeidsmarkt” gekozen. Elke stad is nu bezig met eigen onderwerpen en (potentiële) partners te binden.
We beginnen steeds meer inzicht te krijgen in en op het huidige systeem, al dan niet samen met partners. Uit onze bubbels, de stad in, waardoor we nieuwe dingen zien, horen, voelen en leren. Deze fase heet co-sensing. De vraag die zich dan aandient is: Hoe krijg je zicht op het huidige geheel, en waar zit toekomstig potentieel? Daar kan 3D modelling/sculpting bij helpen en daar hebben we mee geoefend tijdens de leermodule.
Januari
Ook januari wordt weer een drukke maand voor ons! Als eerst hebben we een bijeenkomst staan met de studenten van Saxion. Tijdens deze bijeenkomst laten we de studenten kennis maken met de Community Challenge door middel van 3D Sculpting.
Daarnaast gaat er ook een pioniersdiner plaats vinden samen met de partners die ons steunen tijdens dit proces.
Meer lezen
alle postsBlog Per 1 april ben ik werkzaam bij Hieroo Twente als Jonge Consultant. De eerste week was vooral gekenmerkt door de vele verschillende trainingen.
Blog Vanaf 1 april is Yasmin begonnen bij Hieroo Twente. Ze kijkt terug op haar eerste maanden als Jonge Consultant.
Blog Werken aan een betere stad van morgen: de Hieroo Community Challenge is één van de manieren waarop we onze missie waarmaken. Tijdens het traject van de Community Challenge verdiepen de Jonge Consultants zich in een zelf gekozen maatschappelijk vraagstuk dat speelt in de stad .