opdrachten
Rijkswaterstaat - Trenddossier de Lichtkogel

Rijkswaterstaat - Trenddossier de Lichtkogel

Hieroo Utrecht
Bij het programma Strategische Verkenningen werkt Claudia mee aan twee verschillende projecten. Als redactie assistent van het trenddossier de Lichtkogel werkt ze mee me aan het opleveren van de eerste editie van 2023. Hiervoor word een redactieraad opgezet, invalshoeken verzameld, artikelen geschreven, de Experience georganiseerd en levert ze een online (informatie- en communicatie)strategie aan als middel voor activatie van het platform de Lichtkogel.
Claudia duikt met hart in ziel in strategische opdrachten. Dat doet ze inhoudelijk op hoog niveau. Maar ze maakt haar werk ook praktisch door acties te vatten in een stappenplan. Daarmee brengt ze haar collega’s in beweging en voegt ze waarde toe. En ook mooi, Claudia doet dat iedere dag opgewekt en met een brede glimlach.
Hilde Roothart, projectleider Lichtkogel bij Rijkswaterstaat

Achtergrond
Het programma Strategische Verkenningen van Rijkswaterstaat houdt zowel interne als externe ontwikkelingen in de gaten. Om waar nodig verdere verkenning uit te voeren en advies te kunnen geven over het bijsturen van het beleid van Rijkswaterstaat. Zodat zij zich kan blijven inzetten voor een toekomstbestendig Nederland.   

Vanuit dit perspectief licht het programma Strategische Verkenningen 2 à 3 maal per jaar samen met partners een specifieke trend of ontwikkeling uit. De resultaten worden gepubliceerd onder de titel Lichtkogel. De missie van de Lichtkogel is om een platform te zijn voor de dialoog met partners over nieuwe trends en ontwikkelingen in de omgeving en de gevolgen ervan voor de betrokken organisaties. 

Vraag
Jonge Consultant Claudia werd gevraagd om in de redactie van de Lichtkogel taken op te pakken voor het opzetten van de editie met het thema ‘Hitte’. Eenmaal begonnen heeft Claudia het nut van een online communicatiestrategie aangekaart voor activatie van het platform van de dialoog. Ook werd bij afronding van haar betrokkenheid gevraagd om de Lichtkogel te evalueren en advies te geven voor het vervolg.  

Aanpak
Voor de online communicatiestrategie heeft Claudia eerst in kaart gebracht wat de visie was van alle betrokken partijen en welke mogelijkheden er lagen. Door verscheidene iteraties aan te leveren zorgde zij ervoor dat de uiteindelijke gebruiker van deze online communicatiestrategie hier achter kan staan en er goed mee kan werken. Als aanvulling op de online communicatiestrategie herkende Claudia de mogelijkheid om te blijven verbeteren doormiddel van inzicht te creëren in de statistieken. Om op termijn de Lichtkogel als geheel te evalueren om te kunnen bepalen hoe goed zij haar oorspronkelijke doel volbrengt.

Ze gebruikte haar ‘outsiders-blik’ om mogelijkheden te herkennen voor het creëren van extra draagvlak via de niet gebaande paden. Om zo naast de concrete producten die ze leverde ook significante stappen te zetten voor de groei in bekendheid van de Lichtkogel.   

Resultaat
Het werk van Claudia resulteerde in een concreet plan voor de online communicatiestrategie die voor de aankomende jaren kan worden gebruikt. Met inzicht in de statistieken van de website van de lichtkogel doormiddel van een semi-geautomatiseerd dashboard. 

Ook heeft Claudia bijgedragen aan het bijeenbrengen van de juiste partijen om met elkaar in gesprek te gaan over dit onderwerp, meegeschreven aan het trenddossier, de ‘online’ zichtbaarheid vergroot en consistentie in de jaarplanning doorgevoerd.  

Claudia heeft een groei in kwantitatief bereik weten te realiseren en advies gegeven over hoe dit kan worden omgezet naar kwalitatief bereik.  


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites