Transform4C
Hieroo UtrechtHet platform 100 Months to Change is gestart in 2021, op 1 september: toen er nog 100 maanden te gaan waren tot 2030.
In februari 2023 is Marije gestart als Community Development Manager. Binnen deze rol was ze niet alleen verantwoordelijk voor het opzetten en vormgeven van een nieuw programma, maar ook om de samenwerkingen met partners aan te gaan en verder uit te bouwen.
Achtergrond
100 Months to Change (100MTC) is door Transform4C opgezet om te versnellen in de klimaattransitie door middel van het inspireren en versterken van 1 miljoen professionals in klimaatwerk. In het platform wordt samengewerkt met Partners (organisaties uit overheid, onderwijs en bedrijfsleven) aan deze missie en worden Experts betrokken om kennis te delen. Dit komt samen in de 100MTC Experiences: programma’s die worden gedraaid met Partners om professionals te inspireren en versterken in klimaatwerk én aan te zetten tot extra klimaatactie. Afhankelijk van het soort 100MTC Experience werkten er ook één of meerdere Expert(s) mee. Na een Experience kunnen Experts verder werken met Partners als er meer behoefte is aan ondersteuning in het klimaatwerk. Experts hanteren de transformatie aanpak zoals verwoord in het boek Klimaatwerkers.
Vraag
Marije’s opdracht bij Transform4C was vooral gericht op het opzetten en verder uitrollen van een nieuw programma: Experience to Energize. Door het bestaande en nieuwe partnernetwerk (vanuit het platform 100MTC) verder uit te werken en via het bestaande partnernetwerk in de markt te zetten. Een aantal keer per jaar vindt Experience to Energize plaats. Tijdens dat programma krijgen deelnemers tools om zelf een Experience te hosten en in te zetten als katalysator voor transitie. Marije was verantwoordelijk voor alle operationele zaken rondom de organisatie van de programma’s en het contact met de deelnemers.
Aanpak
Voor het verder ontwikkelen van het programma was het belangrijk om gestructureerd te werken. Bij Transform4C wordt in sprints gewerkt en met sprintplannen: vergelijkbaar met projectplannen. Marije haar ervaring in projectmanagement kwamen daarom goed van pas. Ook haar studieachtergrond en ervaring met verandermanagement vanuit de opleiding hielpen mee om te begrijpen wat een organisatie wel of niet drijft om te versnellen in transitie en ook hoe met weerstand om te gaan.
Ook het onderzoekende en vragen stellen was in deze opdracht belangrijk. Door te bellen met partners en potentiële klanten kwam ze steeds meer te weten over de behoeften binnen organisaties en hoe de door Transform4C ontwikkelde programma’s daar zo goed mogelijk op aan konden sluiten.
Resultaat
In de zes maanden dat Marije hier op opdracht heeft gezeten zijn de programma’s verder door ontwikkeld, is het partnernetwerk uitgebreid en hebben twee succesvolle edities van het programma plaatsgevonden.
Marije hielp mee met de voorbereiding, de werving en de uitvoering van de programma’s. Het meest uitdagende aan deze opdracht was om de juiste toon te raken bij de organisaties, zodat zij zelf het nut van de programma’s inzagen. Dit is uiteindelijk gerealiseerd door te focussen op duurzame relaties: cruciaal bij transitie opgaves met veel stakeholders in een zeer veranderlijke omgeving.