opdrachten
Voedselbanken Nederland

Voedselbanken Nederland

Hieroo Amsterdam
In opdracht van Voedselbanken Nederland stellen Maartje, Merijn, Dorien en Anne Claire een online marketingplan op voor de Week van de Voedselbanken, zodat deze week – die dit jaar online plaatsvindt – een succes wordt.
Ik ben oprecht onder de indruk van de hoeveelheid en de inhoud van het werk dat Maartje, Merijn, Dorien en Anne Claire verzetten. Ze maken diepe indruk met de stukken die ze aanleveren.
Elly Spekschoor, team communicatie – social media

Achtergrond
De Voedselbank is een organisatie die mensen van voedsel voorziet die zelf niet genoeg geld voor eten overhouden. Er zijn 170 voedselbanken in Nederland die – uitsluitend met vrijwilligers – ruim 150.000 mensen per jaar helpen. In de Week van de Voedselbanken houden voedselbanken normaal gesproken een open dag waar mensen laagdrempelig kennis kunnen maken met de voedselbank en vragen kunnen stellen. Nu het door corona niet meer mogelijk is open dagen te organiseren, komt het succes van de Week van de Voedselbank aan op het strategisch inzetten van social media om de doelgroep te bereiken.

Vraag
Aan de Jonge Consultants werd gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken het publiek van de voedselbanken Nederland online te bereiken en het stigma rondom het ontvangen van hulp weg te nemen. Vervolgens moesten deze mogelijkheden werden omgezet in concrete en direct uitvoerbare marketingadviezen.

Aanpak 
Maartje, Merijn, Dorien en Anne Claire begonnen met onderzoeken hoe de doelen van de voedselbank ook online bereikt konden worden. Uit de verschillende mogelijkheden werd in overleg met Voedselbanken Nederland een aantal opties geselecteerd die het best aansloten bij de voedselbanken en die in relatief korte tijd uit te voeren waren. Op basis van die opties ontwikkelden de Jonge Consultants een marketing planning, en werkten ze de opties verder uit met gebruiksklaar materiaal om de uitvoering door de vrijwilligers haalbaar te maken.

Resultaat  

  • Een marketingplanning en instructies voor de inzet van verschillende social media, pers en ambassadeurs
  • Gebruiksklaar marketingmateriaal en marketingconcepten voor social media, pers en ambassadeurs
  • Overzicht van het bereik van de social media kanalen van alle voedselbanken in Nederland
  • Advies voor het aanpassen van de website om de doelen van de Week van de Voedselbanken te ondersteunen
  • Verhelderen van de FAQs op de website om de vindbaarheid en duidelijkheid van informatie te vergroten
  • Inzicht in de mogelijkheden van (social) media in campagnes voor de voedselbank

Learning Maartje, Merijn, Dorien en Anne Claire   
De maatschappelijke functie van de voedselbanken maakte dit een aansprekende opdracht waar we met veel enthousiasme ingingen. Het is verhelderend om de vele mogelijkheden te zien die er voor vrijwilligersorganisaties zijn om in te zetten op marketing. Het geeft voldoening mee te denken over het benutten van die mogelijkheden met een organisatie die zo’n maatschappelijk impact maakt.


Delen: