opdrachten
ABP 1

VSBfonds

Hieroo Utrecht
Yannic werkt mee op de communicatieafdeling en ontwikkelt een format waarmee de effectiviteit van verschillende communicatiekanalen inzichtelijk wordt.
Yannic heeft een frisse blik en is niet bang om vragen te stellen die ons aan het denken zetten. Hij pakt dingen snel en goed op. Daarmee ondersteunt hij ons goed op de afdeling. We kijken uit naar het format dat hij ontwikkelt om de effectiviteit inzichtelijk te maken van de inzet van onze communicatiemiddelenmix.
Petra van Aken, hoofd Communicatie

Achtergrond
VSBfonds wil bijdragen aan een sociale, creatieve en inclusieve samenleving. Het fonds bestaat sinds 1990 en heeft elk jaar 26 miljoen euro donatiebudget beschikbaar om te investeren in de kwaliteit van samenleven in Nederland. VSBfonds ondersteunt sociaal-maatschappelijke en culturele initiatieven gericht op een samenleving waarin iedereen kan, mag en wil meedoen. Het fonds steunt met geld, praktische kennis en netwerken. Daarnaast heeft het fonds een beurzenprogramma voor maatschappelijk betrokken studenten.

Vraag
VSBfonds werkt met veel verschillende communicatiekanalen omdat het landelijk, maar ook regionaal actief is. VSBfonds heeft Nederland ingedeeld in verschillende regio’s, die elk uit een, twee of drie provincies bestaan. Elk van deze regio’s probeert op eigen manieren zoveel mogelijk mensen met waardevolle initiatieven te bereiken, en deze personen bewust te maken van het bestaan van VSBfonds. Zo organiseert VSBfonds bijvoorbeeld festivals en trekken regio-adviseurs erop uit om op locatie in gesprek te gaan met mensen uit de regio die zich afvragen of hun initiatief geschikt is voor een donatie. Daarnaast zet VSBfonds verschillende digitale kanalen in om hun doelgroep (regionaal of nationaal) te bereiken. Dit zijn bijvoorbeeld persberichten, nieuwsbrieven, marketing campagnes en social media. Yannic is gevraagd om een format te bedenken wat de resultaten van deze verschillende kwantitatieve en kwalitatieve communicatiekanalen overzichtelijk bundelt en waarmee VSBfonds de effectiviteit gemakkelijk inzichtelijk kan maken voor de eigen afdeling en de regio-adviseurs.

(Beoogd) Resultaat
Dit format wordt gemaakt met verschillende doelen. Allereerst moet het eenvoudig bij te houden zijn voor toekomstige werknemers van de communicatieafdeling. Daarnaast moet de informatie op zo’n manier worden weergegeven worden dat regio-adviseurs van verschillende regio’s gemakkelijk kunnen inzien wat de kanalen voor effect hebben gehad voor hun regio. Tot slot, moeten de inzichten van het format er ook zorgen dat de communicatiestrategie kan worden aangepast. Het kan zijn dat kanaal A erg effectief is voor de regio X, maar te weinig wordt ingezet, terwijl hetzelfde kanaal niet werkt voor regio Y en daar juist relatief vaak wordt gebruikt. Hopelijk kan dit format ervoor zorgen dat VSBfonds in de toekomst nog beter haar doelgroep weet te bereiken!


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites