posts
Vanachter het scherm... Achter de schermen in de creatieve sector!

Vanachter het scherm... Achter de schermen in de creatieve sector!

 |  23 februari 2021
Het is alweer even geleden, maar afgelopen donderdagavond 28 januari vond de – inmiddels alweer derde digitale – MeetUp plaats. Met deze keer als thema "achter de schermen in de creatieve sector" - een keuze die vrij snel gemaakt was door mijn persoonlijke affiniteit en interesse in deze sector.

Hoewel de culturele instituten helaas al voor langere tijd de deuren gesloten moeten houden, was het in samenwerking met de sprekers van deze MeetUp toch even mogelijk om weer eens wat van deze sector van te zien. De interesse in deze sector bleek ook groot te zijn, met veel enthousiaste deelnemers die genoeg interessante vragen hadden. Ik denk dat ik voor iedereen kan spreken dat we niet kunnen wachten om weer eens kunst en cultuur in het echt mee te maken, om zo verrast, verbaasd, geprikkeld en geëmotioneerd te raken.

Voorafgaand aan de MeetUp hadden deelnemers de mogelijkheid hun adres op te geven om een verassing te ontvangen. Vooral in tijden waarin er niet veel gebeurt, bleek de verrassing een erg leuk en welkom geschenk te zijn. Zo kregen de deelnemers die zich daarvoor hadden opgegeven een Pakje Kunst in de brievenbus, om alvast in de sferen van het thema te komen van de MeetUp. Een Pakje kunst is simpelweg wat de naam al zegt: een pakje, met daarin een klein kunstwerk. In dit geval waren het uiteraard kunstwerken van Rotterdamse kunstenaars!

De sprekers
Voor deze avond namen Daan Kemp, creative director bij Studio Nul en Bruno Aguilar, online marketeer bij het Cobra Museum ons mee voor een kijkje achter de schermen. Zo belichtte Daan, de eerste spreker, de kant van het creatieve (denk)proces wat bij een campagne maken komt kijken aan de hand van projecten voor verschillende klanten. Bruno, de tweede en Engelstalige spreker, ging in op de gedachte achter campagnes. Want hoe “werkt” een campagne precies? Voor wie is de campagne bedoeld? Wat denkt en wat wil de bezoeker?

Het creatieve proces bij campagnes
Van de Kunsthal, Dus Wat Gaan Wij Doen?, Excelsior en uiteraard het Cobra Museum. Het is duidelijk dat Studio Nul een diverse groep klanten heeft. Studio Nul maakt alle content van een campagne zelf. Van foto’s, films tot zelfs muziek: niks is te gek. Naast de interessante en mooie visuals die tijdens de MeetUp gedeeld werden, ging Daan ook dieper in op het creatieve proces achter de campagne.

Zo ook achter de eerste campagne die Studio Nul heeft gemaakt voor het Cobra Museum. Deze campagne richtte zich op de tentoonstelling “This is Surrealism! The Boijmans masterpieces”. Hiervoor zijn verschillende, korte filmopnames gemaakt waarbij jongeren voor een surrealistisch kunstwerk staan. Hierbij vertellen ze waarom ze voor dit kunstwerk hebben gekozen. Naast dat zo de expositie op een originele manier wordt getoond, creëert de uitleg meer diepgang die de ontvanger onder andere via Instagram weet te bereiken. De ‘ontvanger’, die in dit geval de jongere bezoeker was. En de gouden sleutel voor de projecten? Dat vatte Daan goed met

“Elk idee begint bij een goed concept”

De gedachte achter campagnes voor de creatieve sector
De projecten die Studio Nul heeft gedaan voor het Cobra Museum en de doelstelling om een jonger publiek te trekken, vormde een mooie brug naar Bruno. De rode draad in Bruno’s verhaal was dat “culture is the tool”. Cultuur is namelijk overal. Hoe brengen we de tentoonstellingen, de cultuur, onder het publiek? Via campagnes.

Bij het maken hiervan is het belangrijk om niet te vergeten voor wie de campagne is bedoeld. Campagnes gaan over iets, maar ze zijn voor iemand. Bruno legde dit prachtig uit, aan de hand van een mooie visualisatie en de quote: “a campagin is one’s best wing(wo)man”. Oftewel: met behulp van een campagne wordt “ik”, de ontvanger, bewust van “jou”, het museum. Naarmate “ik” “jou” vaker “zie”, begin “ik” ook vaker aan “jou” te denken en om “jou” te geven. Uiteindelijk, bij de tweede campagne, zijn de ontvanger en het museum “wij” geworden. Om dit te bereiken, is de gouden sleutel dat een campagne gaat om wie de ontvanger is, wat er met de ontvanger is gebeurd en hoe het van invloed kan zijn op het leven van de ontvanger.

“Campagnes gaan over iets, maar ze zijn voor iemand”

Creativiteit is…
Deze inspirerende en artistieke MeetUp heeft veel stof tot nadenken gegeven, wat ook bleek uit de interactie tijdens het evenement. Ondanks dat de MeetUp digitaal plaatsvond, was er een lange en levendige conversatie tussen de deelnemers en de sprekers. Daarnaast bleek uit de vele positieve reacties achteraf, dat men geïnspireerd was geraakt door Daan en Bruno – mede door de prachtige visuals.

Een mooie gedachte die ik meeneem is, om in de woorden van Daan te blijven: “Creativity is just do it. Don’t think too long. Start making and creating”. Ik ga gelijk mijn knalgele verf en papier opduikelen en aan de slag!

De volgende MeetUp wordt in april georganiseerd door Jonge Consultant Niels. Volg ons op LinkedIn en Instagram om als eerste op de hoogte te zijn en je aan te melden! 


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog Lees in dit blog meer over waarom Marjolein zichzelf een 'Connection detective' noemt en naar wat voor verbindingen zij op zoek is.

Blog Hoe komen de vaardigheden geleerd en toegepast binnen de academische wereld tot uiting in de praktijk? Laura blikt terug op hoe haar hart voor kunst en de kennis in de universiteitsbanken, goed van pas kwamen tijdens haar opdracht bij de Rotterdamse zorgorganisatie Laurens.

Blog Op 12 november vond alweer de zesde MeetUp van Hieroo Rotterdam plaats. Deze MeetUp stond volledig in het teken van gezondheid in de stad. Lees (en zie) hoe deze avond er uit zag!