posts
Automatische concepten 9

Bootcamp van contact naar contract: Hoe sleep je die felbegeerde opdracht binnen?

 |  11 juni 2021
Hoe zie jij je nieuwe opdracht voor je? Krijg je 'm zomaar op je bordje gegooid, mooi ingepakt met een grote strik eromheen? Uitpakken en beginnen maar! Dat zou te makkelijk zijn. Wie is die opdrachtgever precies die jou het cadeautje heeft gegeven, hoe pak je het uit en wat doe je er vervolgens mee?

Tijdens de bootcamp ‘Van Contact naar Contract’ gingen we dieper in op de beginfases van de opdrachten die we doen. Jonge Consultants Jeroen Bal (Hieroo Twente) en Mark Damen (Hieroo Rotterdam) geven een kijkje in de keuken.

De eerste indruk
Een eerste indruk kan je maar een keer maken. Het is daarom belangrijk om dit goed te doen en je dus ook goed voor te bereiden! Welke informatie kan je vinden over de sector waarin je opdracht zich afspeelt en wat zijn belangrijke ontwikkelingen?

Met deze sectoranalyse onder onze arm oefenden we in een rollenspel het eerste gesprek met de opdrachtgever. Net als in het echte leven zorgden de trainers Annet en Henriëtte in de rol van opdrachtgever voor de nodige vooroordelen en emoties. Aan ons de taak om hier tactisch mee om te gaan en een goede indruk te maken in dit entreegesprek. Door te werken met een duidelijke structuur in het gesprek behoud je de verbinding met je gesprekspartner, maar weet je ook tijdig over te gaan tot de serious business. Uiteindelijk wil je natuurlijk graag aan die opdracht beginnen.

Voordat je aan een opdracht begint is een stukje zelfinzicht echter niet onbelangrijk; past de rol waar jij op ingezet wordt bij jou als persoon? De rollen die je als Jonge Consultant vervult kun je onderverdelen in een matrix tussen centrale en decentrale behoeften en belangen van een organisatie1. Als je je meer bezighoudt met centrale behoefte ben je aan het reguleren. En andersom, als jouw focus ligt op decentrale belangen noem je dat ondersteunen. Daarnaast kan je ook een verbindende of faciliterende rol hebben.

Politieke vaardigheid
Zo tactisch als je bent tijdens het entreegesprek ben je vervolgens ook tijdens je opdracht, alleen noemen we het dan ‘politieke vaardigheid’. Leer hiervoor bijvoorbeeld van Anton de Kom en Jordan Belfort. Twee namen die moeilijk in één zin te verenigen zijn. De een verzetsstrijder, activist en schrijver van Wij Slaven van Suriname, de ander een effectenmakelaar, fraudeur en bekend van The Wolf of Wall Street. De overeenkomst is dat het beide politiekvaardige personages zijn, hoewel zij hun politieke vaardigheid op een compleet verschillende manier gebruikten.

Politiek vaardig zijn we allemaal een stuk vaker dan je denkt. In het rijtje van Martin Luther King, Nelson Mandela, Angela Merkel en nu dus ook Anton de Kom en Jordan Belfort, wat leren we van deze personages? Tijdens de bootcamp nam iedereen een personage mee en deelden we wat ons bij hen opviel:

  • Ze hebben aanpassingsvermogen waardoor ze iedereens vriend zijn (tot op zekere hoogte natuurlijk)
  • Ze presenteren het algemeen belang voor het eigen belang en offeren zich op voor dit algemene belang (al valt te bediscussiëren wat het algemeen belang is)
  • Ze kennen hun eigen expertise, weten hoe ze expertise om zich heen creëren en hebben de capaciteit om deze met overtuiging in te zetten

Je hoeft niet Anton of Jordan te heten om deze politieke vaardigheden te ontwikkelen, te hebben en in te zetten, mocht je überhaupt al de ambitie hebben om een vergelijkbare faam te maken. Iedereen is op zijn of haar eigen manier politiek vaardig en het is goed om hier bewust van te zijn om deze eigenschappen te kunnen gebruiken als professionele identiteit in een opdracht. Bij mijn (Mark) opdracht voor het Veiligheidstrainingscentrum (VTC) van Schiphol was ik bijvoorbeeld zeker niet de expert in didactische vaardigheden en wist ik ook niet hoe ik een vliegtuig moest blussen. Ik wist echter wel hoe ik samen met de andere JC’ers de perspectieven van de experts bij elkaar kon brengen om een voorstel te maken hoe we het VTC konden versterken.

Wat zijn jouw drijfveren?
Tot slot zijn we nog de diepte ingegaan. Achter die tactiek en politieke vaardigheden schuilen namelijk je onderliggende kernwaarden en overtuigingen. Deze zijn uiteindelijk nog het meest leidend voor jouw rol en het contact met je opdrachtgever en andere collega’s. Het zijn de drijfveren en de motivators in je professionele en persoonlijke leven en daarmee essentieel in het proces van contact naar contract.

Het gaf stof tot nadenken en om over na te praten op het terras waar precies die middag de zon weer heerlijk ging schijnen. In het vervolg zullen we in ieder geval nog weer een stuk bewuster dat cadeautje uitpakken wanneer we aan een opdracht beginnen.

Wil je meer over de Opleidingsbootcamps van Sioo weten? We spreken graag eens met je af om ook met jou op dat terras te zitten!

Per september starten weer nieuwe Jonge Consultants in alle steden! Ga naar hieroo.nl/solliciteren om meer te weten over ons consultancy traineeship en werken bij Hieroo.


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog In dit blog vind je de belangrijkste vragen die bij onze JC-ers speelden bij het maken van een keuze voor Hieroo. Mogelijk helpen de antwoorden op deze vragen jou in het maken van een keuze!

Blog Ga jij binnenkort je scriptie verdedigen of staat er een andere belangrijke presentatie op de planning? Vanuit haar ervaring als onderzoeker bij Middin deelt JC-er Kelly haar tips voor offline en online presentaties!

Agenda Voordat de zomer begint gaan we on tour in Noord-Oost Nederland. Beginnen bij een start-up na je studie? En waarom dan in Groningen, Zwolle of Twente? Lees hier waarom, of ontdek het zelf op onze inhouse-dag!