opdrachten
Automatische concepten 11

Gemeente Amstelveen

Hieroo Amsterdam
In september 2021 is Dorien gestart met haar opdracht bij de Gemeente Amstelveen. Als communicatieadviseur is zij verantwoordelijk voor de communicatie over projecten binnen het programma Digitale Transformatie. Een meerjarenprogramma met als doel het werken binnen de gemeente en de dienstverlening van de gemeente te optimaliseren met digitale oplossingen. Daarnaast moet de gemeente voldoen aan bepaalde wet- en regelgeving rondom digitaal werken binnen de overheid.

Achtergrond

In 2019 is het programma Digitale Transformatie gestart om enerzijds te beantwoorden aan de verwachtingen van inwoners en ondernemers binnen de gemeente en anderzijds de interne processen efficiënter te maken en te beantwoorden aan de behoeften van de werknemers. De projecten binnen het programma beogen bij te dragen aan dit doel. Inwoners en ondernemers verwachten dat de gemeente met de tijd meegaat en dienstverlening snel, digitaal en duurzaam kan verlenen. Dat betekent bijvoorbeeld dat zij meer zaken online willen kunnen regelen en minder papieren post wil ontvangen. De werknemers van de gemeente willen graag plaats en tijd onafhankelijk kunnen werken. Door digitale oplossingen wordt het bijvoorbeeld mogelijk om thuis te werken. De plannen worden per jaar vastgelegd in een uitvoeringsplan dat beschrijft wat de organisatie in dat jaar gaat doen en wat het gaat opleveren.

Vraag

Bij de interne en externe veranderingen die het programma met zich meebrengt is communicatie van groot belang. Dorien is aangesteld als communicatieadviseur binnen dit programma om inwoners, ondernemers en de collega’s goed op de hoogte te houden van de veranderingen, te enthousiasmeren voor het programma en te zorgen dat iedereen genoeg geïnformeerd is om met de vernieuwde processen om te gaan. Dit komt neer op het maken van content voor de interne organisatie, het schrijven van werkinstructies, het maken van content voor externe campagnes. In overleg met de projectleider leidt Dorien de communicatie die nodig is in goede banen.

Aanpak

Per digitaliseringsproject inventariseert Dorien wat het project precies inhoudt en wat de impact hiervan is op de organisatie en de inwoners en ondernemers. Ook wordt gekeken naar de kernboodschap en welke communicatiemiddelen het meest geschikt zijn om deze boodschap over te brengen. Dit wordt vastgelegd in een communicatieplan waarna Dorien de communicatie
kan gaan uitzetten en plannen. Zo worden er regelmatig berichten geplaatst in diverse groepen op het intranet, worden promotievideo’s gemaakt om bijvoorbeeld een nieuwe app of tool te laten zien en worden infographics en ander promotiemateriaal gemaakt om de soms toch wel taaie stof op een pakkende en visuele manier te vertellen.


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites