posts
Personal Branding: de sleutel tot het vinden van de perfecte match 4

Personal Branding: de sleutel tot het vinden van de perfecte match

> |  11 oktober 2023
Misschien ben je net begonnen aan je nieuwe studiejaar of ben je aan de slag gegaan bij je eerste baan. Of misschien is jouw organisatie gestart met een nieuw project nu iedereen terug is van vakantie. In welke fase van je carrière je ook zit, één ding is zeker: je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk.

Je wilt natuurlijk altijd een goede eerste indruk maken. Dit kan in allerlei verschillende situaties zijn, denk maar eens terug aan je eerste date. Je wilt graag laten zien hoe leuk je bent. Maar als je je anders voordoet dan je bent, kan dat leiden tot een relatie waarin je niet lekker jezelf kunt zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een sollicitatiegesprek. Natuurlijk wil je die droombaan scoren en laten zien dat je de perfecte kandidaat bent. Maar als je jezelf anders voordoet dan je bent, loop je het risico dat je terechtkomt in een bedrijf dat helemaal niet bij je past.

Dus hoe vind je nu de goede balans tussen jezelf aanpassen tot de perfecte kandidaat en echt jezelf zijn? Wij helpen je graag op weg met de volgende tips uit onze personal branding training.

1. Wees authentiek
Het is belangrijk om te laten zien wat jou uniek maakt. Laat zien wat jij te bieden hebt en waar jij naar op zoek bent. Deel jouw mening en niet die van een ander. Vertel jouw verhaal en zeg dingen waar je daadwerkelijk achter staat.

2. Specialiseer je
Kies een niche waar jij in wilt uitblinken en investeer tijd om daar een netwerk in op te bouwen. Als je iedereen tevreden wilt stellen, dan spreek je niemand aan. Wees niet bang om een kleine groep mensen aan te spreken, waar je echte connecties mee kan aangaan.

3. Bouw aan je netwerk
Zoek actief naar mensen die werken bij jouw droomorganisatie of vakgebied. Sluit aan bij relevante groepen en maak gebruik van netwerkmogelijkheden. Het is niet gek om een persoonlijk bericht te sturen. Mensen vertellen graag over het werk dat ze doen en waar zij zelf enthousiast van worden.

“Als jij een merk was, wat zou dan jouw slogan zijn?”

4. Zet de eerste stap
Vaak zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen met jezelf weergeven zoals jij bent. LinkedIn is dan een goed middel om te oefenen met het uitdragen van je personal brand. Zet bijvoorbeeld in de kopregel kernwoorden waarmee jij geassocieerd wilt worden zoals verbinder, aanjager of creatieve denker.

5. Blijf leren en leg de lat niet te hoog
Je kan nooit in één keer een perfect beeld van jezelf schetsen. Je ontwikkelt jezelf ook door de ervaring die je opdoet. Blijf leren over hoe jij jezelf het beste kunt presenteren zoals jij bent. Bedenk wat jij wilt dat anderen van jou zien en vergelijk jezelf niet met mensen die al veel langer bezig zijn met personal branding.

Eigen ervaring
Bij Hieroo vinden we het belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen. Toen ik voor het eerst moest ik bedenken waar ik voor stond, vond ik dat best lastig. Het duurde een uur om mijn eerste LinkedIn-post te schrijven en daarna nog eens een half uur dubben voordat ik het bericht uiteindelijk écht durfde te posten. Nu, een jaar later, is er veel veranderd en weet ik meer over mijn unieke vaardigheden en hoe ik die het beste kan laten zien. Ik weet nu ook dat het oké is om onzeker te zijn over hoe je jezelf weergeeft. Jij verandert met de tijd en je personal brand daarmee ook.

Dus onthoud: wees altijd jezelf en laat zien wie je bent. Zo zorg je ervoor dat je terechtkomt op een plek die écht bij jou past!

Wil jij met jouw organisatie of vereniging een keer aan de slag met Personal Branding? Neem dan contact op met claudia.hovius@hieroo.nl en wellicht kunnen wij jullie verder helpen.


Delen:

Meer lezen

alle posts

Blog Hieroo en Sioo slaan de handen ineen voor de podcast serie: Nieuw in het vak. Deze aflevering spreekt Matthias met An en Kelly over activisme in het adviesvak. Want kan dat eigenlijk wel, activistisch adviseren?

Blog Werkervaring wordt vaak gepresenteerd als dé garantie voor succes. Dat terwijl jong zijn, met een nieuwsgierige en vastberaden houding en een open blik juist veel voordelen biedt.

Blog Femme en Stan hebben bij verschillende organisaties ervaring opgedaan als PMO. Benieuwd naar wat deze rol inhoudt en wat onze Jonge Consultants hiervan geleerd hebben? Lees verder!

Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites