opdrachten
De Alliantie 1

De Alliantie

Hieroo Utrecht | Wonen
Als onderdeel van een grote digitale transformatie bij de Alliantie was Loraine aan de slag binnen het programma Kernpakketten. In haar rol als implementatiesupport droeg ze bij aan het opleiden en trainen van medewerkers die met een nieuw softwaresysteem gaan werken.
Ik heb Loraine leren kennen als een positieve, betrokken en hardwerkende collega. Ze weet met een half woord genoeg en werkt zaken feilloos en foutloos uit. Handig als je structuur nodig hebt. Ook onder druk bereikt ze de doelen die ze voor zichzelf stelt op een ogenschijnlijk ontspannen manier, maar wel met flink wat focus
Corinne Brouwer, communicatieadviseur bij de Alliantie

Achtergrond
De visie van woningcorporatie de Alliantie is dat iedereen mee moet kunnen doen met de samenleving. Een fijn thuis draagt daaraan bij. Daarom richt de Alliantie zich voornamelijk op het bouwen, beheren en verduurzamen van (sociale) huurwoningen voor mensen met een bescheiden inkomen en biedt huisvesting aan kwetsbare groepen in de samenleving.

Vraag
De wereld wordt steeds digitaler. Ook voor de Alliantie is digitalisering van groot belang om haar maatschappelijke rol goed te kunnen blijven vervullen en ervoor te zorgen dat wonen fijner, duurzamer en slimmer wordt.

Het laatste onderdeel van de grote digitale transformatie die de Alliantie doormaakte was het implementeren van een softwaresysteem met nieuwe databronnen. Om de reguliere werkzaamheden binnen de Alliantie na implementatie op een juiste manier voort te zetten, was het van groot belang dat alle medewerkers weten hoe ze met dit nieuwe systeem moesten werken. Als implementatiesupport was het de taak van Loraine om de ruim 800 medewerkers van de Alliantie te voorzien in opleidingen op maat.

Aanpak
De eerste stap die nodig was om tot een op maat gemaakt opleidingsprogramma te komen, was inzicht krijgen in de opleidingsbehoefte van de mederwerkers. Dit deed Loraine door in gesprek te gaan met alle functiegroepen in de business over de werkzaamheden die zij in het huidige systeem verrichtten. Vervolgens legde ze deze uitkomsten naast de veranderingen die in het nieuwe systeem werden doorgevoerd.

De volgende stap was het samenstellen en coördineren van de trainingen. Ook in deze stap bleef Loraine veel in contact met de eindgebruikers. Samen met hen besprak ze de wensen voor het opleidingsprogramma. Hierbij was het van belang om constant te blijven schakelen tussen het ontwikkelteam en de eindgebruiker.

Resultaat
Aan het einde van haar opdracht heeft Loraine een opleidingsprogramma volgens het train de trainer principe neergezet voor 800 eindgebruikers. Dit opleidingsprogramma bestond uit zowel het faciliteren van fysieke bijeenkomsten als het opstellen van instructies en handleidingen. Daarnaast bleeft Loraine ook na de implementatie nauw betrokken bij de nazorg en was ze het aanspreekpunt voor medewerkers als het gaat om gebruiksvragen.

Verder ondersteunde Loraine gedurende het hele traject in organisatiebrede communicatie over de digitale verandering binnen de Alliantie, onder andere door het organiseren van roadshows en het verzorgen van informatieve presentaties op de verschillende afdelingen.


Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites