Door
Jolieke Hillen
Vraag
Het vraagstuk van The Young Digitals luidde: ‘Wat zijn de behoeften van de trainees van The Young Digitals en marketeers uit het werkveld in de ontwikkeling van een succesvol mentor-programma?’. De opdracht was om (1) twee bijeenkomsten te organiseren om de matching tussen trainees en marketeers te faciliteren (2) een procesbeschrijving voor deze match-making te ontwikkelen en (3) aanbevelingen doen over het duurzaam implementeren van het mentorprogramma.
Aanpak
De opdracht bestond uit vijf fases. De eerste fase betrof een kick-off waarbij het team van Hieroo Utrecht The Young Digitals leerde kennen en de opdrachtbeschrijving meer vorm kreeg. De tweede fase bestond uit het afnemen van interviews, waarbij 14 stakeholders (voormalig trainees, potentiële mentoren en de organisatie) zijn geïnterviewd. In de derde fase zijn de interviews geanalyseerd, om vervolgens vorm te kunnen geven aan fase vier. Deze fase stond in het teken van de matchingsbijeenkomsten. Een evaluatie van deze bijeenkomsten gaf ons inzicht in hoe de trainees en markteers deze dag hebben ervaren, alsmede welke trainees behoefte hadden aan een mentor. Hierna zijn de trainees en mentoren aan elkaar gekoppeld. In de laatste fase hebben we het project geëvalueerd en onze bevindingen en adviezen gedeeld met The Young Digitals.
Resultaat
Tijdens de eerste bijeenkomst hebben de marketeers en trainees elkaar voor het eerst ontmoet. Er waren tijdens die bijeenkomst zes trainees en drie mentoren aanwezig. De mentoren kwamen van verschillende organisaties: VodafoneZiggo, DEN Kennisinstituut en de Volksbank. De mentoren hebben een korte pitch gegeven over zichzelf, waarin zij al een eerste advies meegaven aan de trainees zoals ‘werk vanuit je talent’. Hierna gingen tijdens de carrousel groepjes trainees uiteen om met de mentoren te praten over verschillende onderwerpen waar je tegenaan kunt lopen als je start met een nieuwe baan.
Tijdens de tweede bijeenkomst hadden twee nieuwe mentoren zich aangesloten. Tijdens deze bijeenkomst was het tijd om meer de diepte in te gaan. Dit deden we tijdens het panel over werknemersvaardigheden. Alle trainees hadden hierover vragen voorbereid. Er ontstond hierdoor een inspirerend en interactief gesprek. Hierna kreeg iedere trainee de kans om de mentoren individueel te spreken tijdens het speeddaten.
Na de tweede bijeenkomst was het tijd voor de matching. Hiervoor werkte het Hieroo-team en het team van The Young Digitals samen. Inmiddels is iedere trainee aan een mentor gekoppeld, en is het mentor-traject voor hen gestart!
Als eindresultaat is een visueel adviesrapport opgesteld met daarin de belangrijkste lessons learned, handleidingen voor trainees en mentoren en een draaiboek die gemakkelijk uitgerold kan worden voor de volgende lichting!