opdrachten

Door

Zorginstelling Laurens

Laurens

Hieroo Rotterdam
Als Projectcoördinator begeleidde Carlijn, binnen het Facilitair Bedrijf & Vastgoed van Laurens, verschillende processen binnen de facilitaire transitie.
Carlijn helpt ons met een frisse blik naar de (facilitaire) processen te kijken. Met haar daadkracht en haar vermogen snel contacten te leggen en zich te verdiepen in de materie is zij in staat gebleken in enkele weken al deelproducten op te leveren die voor ons van grote waarde zijn.
Leonie de Vos, Teammanager Services

Achtergrond
Laurens is één van de grootste ouderen zorginstellingen van Nederland. Het facilitair bedrijf van Laurens is sinds januari 2019 opgestart. De missie: meer grip te krijgen op processen rondom facilitaire dienstverlening op de verschillende locaties van Laurens, zodat deze nog beter wordt. Dit is een interessante uitdaging waarbij nieuwe werkprocessen en rollen komen kijken.

Vraag 
Carlijn werd gevraagd om op vier verschillende projecten binnen de transitie mee te draaien. Het doel: processen en visie aanscherpen en vastleggen zodat draagvlak onder medewerkers t.a.v. nieuwe werkprocessen vergroot werd.

Aanpak
Carlijn ondersteunde bij het uit- en inzoomen op deze processen in de transitie zodat het Waarom, Hoe en Wat steeds meer vorm krijgen. Daarin pakte ze taken op zoals het opleveren van een visiedocument m.b.t. de implementatie van een centraal servicemeldpunt, het inrichten van een planbureau en werkprocessen rondom faciliteren van de dagbesteding.

Daarnaast gebruikte ze haar verse ‘outsiders-blik’ om verbeterpotentieel te signaleren voor het vervolg van de transitie. Dit had met name te maken met het menselijke perspectief: welke geluiden en observaties komen er van de werkvloer, hoe kunnen verschillende werknemers op een prettige manier samenwerken en de werkprocessen eigen maken? Door het meekijken bij verschillende dienstverleningen was elke dag anders en leerzaam.

Resultaat 
Het organiseren van een visiedag en opvolgend teamtraject voor het planbureau, zodat medewerkers hun eigen talenten weten in te zetten en elkaar te versterken als team.

  • Na onderzoek: documentatie van visie, ambitie en proces van een lean servicemeldpunt, waardoor de bijna 5000 medewerkers van Laurens straks op één plek terecht kunnen met hun facilitaire vraag.
  • Vastlegging van facilitaire dienstbeschrijving voor de dagbesteding die klaar is om uit te rollen over 13 locaties.
  • Optimaliseren van het reparatieproces voor de afdeling Vastgoed

Learning Carlijn
“De mix van opdrachten maakten mijn tijd bij Laurens uitdagend. Al vanaf dag één kreeg ik vrijheid en verantwoordelijkheid om met de materie aan de slag te gaan. Mijn rol vinden binnen de verschillende teams en op mensen afstappen was wennen maar heel leerzaam. De grootste les die ik meeneem is om naast mijn neiging om vragen te stellen over de relevantie, ook dingen in de actie te houden”.


Delen: