opdrachten
Erasmus Universiteit Rotterdam 2

Erasmus Universiteit Rotterdam

Hieroo Rotterdam
Als aanjager identificeert en begeleidt Mark, vanuit de Marketing en Communicatieafdeling van Professional Services, de ontwikkeling van communities.

Achtergrond
De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) is een decentrale organisatie waar veel mensen zich op verschillende niveaus en binnen verschillende organisatieonderdelen met marketing en communicatie bezighouden. Hierbij moet je denken aan het organiseren van events, social media uitingen, websitebeheer en persvoorlichting.
Je kan je voorstellen dat al deze mensen samen ontzettend veel kennis en ervaring hierover hebben en hoe zonde is het om dat niet te benutten!

Vraag
Het idee is om met verschillende communities al die kennis en ervaring samen te brengen en daarmee de organisatie te versterken. Zo kan er in een event community sneller geschakeld worden als een spreker voor meerdere faculteiten interessant is en kan men in een online content community van elkaar leren over welke posts een goed bereik hebben en welke niet.

Aan Mark de vraag om dit mooie idee in de praktijk te brengen en te beschrijven hoe communities in de EUR opgestart kunnen worden.

Aanpak
Omdat elke organisatie verschillend is, in dynamiek, aantal werknemers en organisatiestructuur, bestaat er geen blauwdruk voor communities. Mark is daarom allereerst de organisatie ingedoken om die dynamiek en structuur eigen te maken en op te halen welke behoeftes en gedachtes er over communities bestaan. Belangrijkste is dat communities bottom-up gedragen worden en een persoonlijke aanpak is hierbij onontbeerlijk. Laat dat nu net Mark z’n werkstijl zijn!

Een op een afspreken is leuk, maar juist de gezamenlijkheid maakt een community en om die reden organiseert Mark per community een aantal werksessies om stap voor stap een goede basis te leggen. Bij elke community zijn andere medewerkers van faculteiten en diensten betrokken en met hen worden de specifieke doelen van de community, de verwachtingen van de doelgroep en de structuren voor de organisatie besproken.

Door hier uitgebreid met elkaar bij stil te staan wordt het bestaansrecht voor de langer termijn gewaarborgd. Mark legt dit vast in een start guide en zorgt voor een MS Teams-omgeving die de communities ondersteunt.

Afbeelding: © Erasmus University Rotterdam – Jonathan van Rijn

Delen:
Cookie toestemming
Wij gebruiken cookies op onze website, voor meer informatie lees ons privacybeleid.
Instellen
Functionele cookies: deze cookies zijn nodig voor een goed werkende website
Analytische cookies: deze cookies worden gebruikt om bezoekers de best mogelijke ervaring te geven op onze websites